لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

«هدف تحریم‌ها تشدید نارضایتی مردم علیه رهبران ایران است»


به گفته يک مقام امنيتی عاليرتبه آمريکا دولت اوباما تحريم عليه ايران را به مثابه مبنایی برای تشدید نارضایتی عمومی می داند که نهايتا رهبران این کشور را مجبور خواهد کرد تا از برنامه تولید سلاح اتمی دست بردارند.

این مقام امنیتی به «واشینگتن پست» گفته است: افزون بر تاثير تحريم ها بر مقامهای ايرانی آنها سبب گسترش ناخشنودی ميان مردم کوچه و بازار عليه رهبران اين کشور خواهد شد و ناگزيرشان خواهد ساخت تغيير را بپذيرند.

اين مقام که نخواست نامش فاش شود اظهار داشت گرچه هدف تحريم ها ايجاد فشار عليه حکومت ايران است در عمل سبب ايجاد ناخشنودی مردم می شود. اين اظهارات همزمان است با امضای تحريم های جديد عليه بانک مرکزی ايران و اظهار تمايل اتحاديه اروپا برای اعمال تحريم عليه خريد نفت از ايران.

يک مقام عاليرتبه ديگر ناخشنودی مردم ايران را ناشی از تحريم های تنبيهی عليه اقتصاد لرزان ايران دانست که هدف بنيادی اين تحريم ها نيست.

يک ديپلمات غربی گفت، هدف ما فروپاشی رژيم نيست اما می خواهيم که رژيم ايران بداند اين هزينه احتمالی برای آنها است.

«دنيس بی راس» که مديريت کميته امنيت ملی را در بخش سياست ايران تا ماه نوامبر به عهده داشت، گفته است: تحريم ها به اين منظور اعمال شده که مقامهای ايرانی را در گزينش راه مناسب هدايت کند تا ناگزير به پرداخت هزينه های بالايی نشوند.


محمود احمدی نژاد در جريان يک ديدار از ونزوئلا نگرانی های غرب را نسبت به برنامه های هسته ای ايران مسخره خواند و گفت: خنده دار است، آنها در اصل از پيشرفت ما نگران اند.

سياست های دولت اوباما درباره ايران از سوی نامزدهای جمهوريخواهان همواره مورد انتقاد قرار گرفته است. ميت رامنی،‌ فرماندار پيشين ماساچوست گفت در صورت انتخاب مجدد اوباما، ايران به جنگ افزارهسته ای دست خواهد يافت. آنها سياست او را در قبال اهميت و خطر ايران ناکارآمد خواندند.

مقام امنيتی يادشده گفته است، مقامهای شورای امنيتی و اطلاعاتی برآنند که رهبران ايران هنوز تصميمی برای ساختن بمب اتمی نگرفته اند. به گفته وی تحريم ها عليه ايران می تواند نتيجه معکوس داشته باشد و حکومت ايران را ترغيب به ساختن جنگ افزار هسته ای کند. او همچنين به خطرات احتمالی رويارويی هسته ای دو کشور اشاره کرد.

گرچه اوباما هرگز صريحا احتمال حمله نظامی به ايران را رد نکرده است، بر لزوم سياست يکپارچه جهانی در تحريم ايران و مورد اخير آن تحريم بانک مرکزی اين کشور تاکيد کرده است. تحريم ها هم اکنون نيز مشکلاتی را در اقتصاد ايران به وجود آورده است و دولت ايران تهديد کرده است که راه های حياتی نقل و انتقال نفت را خواهد بست. با اينهمه و گرچه ايران به توسعه زيرساخت های هسته ای خود ادامه داده است به گفته اين مقام اطلاعاتی در روند حرکت مستقيم به سوی ساخت سلاح هسته ای درنگی مشاهده می شود.

او گفت اين درنگ ناشی از مسايل فنی نيست و ايران توانايی دستيبابی به سلاح هسته ای را دارد و افزود اسراييلی ها چنين فکر نمی کنند و به گمان آنها ايران تصميم خود را گرفته است. او ضمن هشدار درباره پيامدهای حمله احتمالی اسراييل گفت: «روشن است که ايران اين حمله را بی پاسخ نخواهد گذاشت و نهايتا آمريکا را مقصر خواهد شناخت. اسراييل يک کشور مستقل است. اينکه آنها تا چه اندازه پيش از چنين حمله ای ما را آگاه خواهند ساخت نمی دانم.»

آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود درباره ايران در ماه نوامبر اعلام کرد که شواهدی وجود دارد که ايران پس از سال ۲۰۰۴ دوباره تا سال ۲۰۰۷ فعاليت های هسته ای خود در زمينه دستيابی به فن آوری انفجار هسته ای از سر گرفته است. مقامهای اين سازمان در مصاحبه های خود با رسانه ها در درستی اين شواهد ترديدهايی نشان داده اند.

در همين حال مقامهای آمريکا نيز با احتياط در اين باره برخورد کرده اند که به گفته برخی ناظران اروپايی ناشی از اشتباه های اين کشور در موضوع جنگ افزارهای کشتار جمعی عراق است. يک ديپلمات اروپايی نيز با اشاره به اين بحث ها در آژانس گفت با قاطعيت نمی توان درباره هدفهای واقعی ايران و در اين زمينه داوری کرد.
XS
SM
MD
LG