لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

در حمله جنگنده‌های سوريه «ده‌ها نفر » در صف نانوايی کشته شدند


عکس منتشر شده توسط مخالفان از حمله هوایی به شهر حلفایا
عکس منتشر شده توسط مخالفان از حمله هوایی به شهر حلفایا
فعالان سوری می گويند، درجريان حمله جنگنده های سوريه به شهر «حلفايا» در استان حماه ده ها نفر از کسانی که در صف نانوايی در انتظار خريد نان بودند، کشته شده اند. گزارش ها حاکی است که شماری نیز در این حمله زخمی شده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در صورت تاييد خبر حمله روز يکشنبه، اين مرگبارترين حمله توسط جنگنده‌های سوريه از آغاز نا آرامی‌ها از ۲۱ ماه پيش تاکنون در اين کشور خواهد بود. طبق اين گزارش «حلفايا» هفته گذشته به تصرف نیروهای مخالفان بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، در آمده است.

تصاوير ويدئويی منتشر شده در «يوتيوب» اجساد قربانيان را در خيابان نشان می دهد.

رامی عبدالرحمان، از گروه نظارت بر حقوق بشر سوريه، به رويترز گفته است: براساس اين تصاوير ويدئويی شمار قربانيان اين حمله را بين ۵۰ تا ۱۰۰ نفر برآورد می کنم.

در همين زمينه، سمر الهاوی، يک فعال سوری در شهر «حلفايا» به رويترز گفته است: وقتی من به آنجا رسيدم انبوهی از اجساد بر روی زمين بود. ده‌ها زن و کودک در بين قربانيان بودند.

فعالان حقوق بشر می گويند، از زمان آغاز نا آرامی ها در سوريه از ۲۱ ماه پيش تاکنون دست کم ۴۴ هزار نفر کشته شده اند.

اين در حالی است که اخضر ابراهيمی، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در بحران سوريه، برای گفت وگو با مقام های دولتی به سوريه سفر کرده است.

به گزارش رويترز، به دليل قطع شدن پروازها به فرودگاه بين المللی دمشق، اخضر ابراهيمی از راه زمينی از لبنان به دمشق سفر کرده است.

طبق این گزارش، طی ماه‌های اخير درگيری بين حکومت سوريه و مخالفان مسلح تشديد شده است و مخالفان توانسته اند پيشروی‌هايی در نقاط مختلف سوريه داشته باشند.

همزمان با این تحولات،‌ عمران الزعبی، وزير اطلاع رسانی سوريه، روز يکشنبه گفت که شورشيان مسلح و حاميان خارجی آنها بايد «فراموش» کنند که می توانند حکومت بشار اسد را سرنگون کنند.

به گزارش رويترز، به نظر می رسد لحن اظهارات عمران الزعبی به نوعی فاصله گرفتن از موضع فاروق الشرع، معاون اول رييس جمهوری سوريه باشد که گفته بود جنگ داخلی سوريه پيروز ندارد.

عمران الزعبی در کنفرانس خبری گفت:توصيه کلی من به قدرت های سياسی که گفت وگو را رد می کنند این است که زمان کوتاه است. عجله کنيد و به سمت دستيابی به يک راه حل سياسی حرکت کنيد.

فاروق الشرع هفته گذشته بود: «هر روز راه حل‌های نظامی و سياسی از دسترس دور‌تر می‌شوند. بايد اکنون در موقعيت دفاع از سوريه قرار گيريم نه اينکه به نبرد برای وجود يا عدم وجود فرد يا نظام ادامه دهيم.»

معاون اول رییس جمهور سوریه گفته بود: «نيروهای مخالفان چه مدنی باشند و مسلح، يا اينکه از ارتباطات خارجی بهره‌مند باشند، نمی‌توانند مدعی شوند که تنها نماينده مردم سوريه هستند. همچنين نظام حاکم با ارتش اعتقادی و احزابش که حزب بعث در مقدمه آن‌ها قرار دارد، نمی‌تواند به تنهايی و بدون شرکايی جديد، تغييری ايجاد کند.»
XS
SM
MD
LG