لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۳

آمریکا تحریم‌های تازه‌ای علیه سوریه و حزب‌الله وضع کرد


وزارت خزانه داری آمریکا
وزارت خزانه داری آمریکا
ایالات متحده آمریکا جمعه ۲۰ مرداد، تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه حزب الله لبنان به دلیل پشتیبانی از نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه اعمال کرد. همچنین یک شرکت نفت دولتی سیترول سوریه به دلیل صادرات بنزین به ایران، در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

این تحریم‌ها بیشتر جنبه نمادین دارد چراکه حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکاست و شهروندان و شرکت‌های آمریکا پیش از این هم از مراوده با حزب‌الله منع شده بودند.

از سوی دیگر شرکت نفتی سیترول سوریه که وظیفه بازاریابی و فروش نفت این کشور را برعهده دارد، با آمریکا مراوده ندارد و اتحادیه اروپا نیز خرید نفت از این کشور را تحریم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌هایی مالی علیه حزب الله لبنان به دلیل ارائه آموزش و مشورت به حکومت سوریه و همچنین پشتیبانی گسترده لجستیکی از نظام این کشور، اعمال می‌کند.

بر پایه تحریم‌ها، تمام حساب‌های بانکی حزب الله که زیر نظر دستگاه قضایی آمریکا هستند، بلوکه خواهند شد. همچنین تعامل شهروندان و شرکت‌های آمریکایی با حزب الله لبنان ممنوع است.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه خود آورده است که حزب الله اقدام به آموزش مستقیم مسئولان سوریه در داخل این کشور و هماهنگ‌کننده کمک‌های سپاه پاسداران ایران، به سوریه است.

بیش از ۱۷ ماه از آغاز اعتراض‌ها در سوریه می‌گذرد؛ اعتراض‌هایی که اکنون شکل مسلحانه به خود گرفته است. معترضان سوری و غرب حزب الله لبنان را متهم به پشتیبانی از نظام بشار اسد در سرکوب اعتراض‌ها می‌کنند.

از سویی خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که دانیل بنیامین مسئول بخش مبارزه با تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا جمعه از احتمال برنامه ریزی حزب الله برای انجام «حملات تروریستی» در اروپا و شماری دیگر از مناطق جهان، هشدار داده است.

تحریم شرکت نفت دولتی سیترول

ازسوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا جمعه اعلام کرد که شرکت نفتی سیترول سوریه را به دلیل صادرات بنزین به ایران، در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه خود گفته است که شرکت سوری سیترول برپایه قانون تحریم‌های ایران تحریم می‌شود.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه خود خاطرنشان کرده است که سوریه و ایران مبادلات خود را در زمینه انرژی را افزایش داده به طوریکه در ماه آوریل سوریه به ایران ۳۳ تن به ارزش ۳۶ میلیون دلار صادر کرده که نقض تحریم ایران است. ایالات متحده فروش بنزین به ایران را که بیش از ۲۰ میلیون دلار باشد تحریم کرده است.

پاتریک وینترل سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که در جمع خبرنگار خواند اظهار داشت: «این نوع از تجارت به ایران فرصت ادامه برنامه اتمی خود را می‌دهد. همچنین برای سوریه امکانات سرکوب مردم خود را فراهم می‌آورد.»

او افزود: «با وجود اینکه این تحریم‌ها نتیجه صادرات بنزین سوریه به ایران است، آمریکا همچنان معتقد است حمایت ایران از نظام بشار اسد غیر قابل توجیه است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که ایران نظام سوریه را به تجهیزات ردیابی معترضان و مجهز می‌کند.
XS
SM
MD
LG