لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

انفجار در دمشق و نقض آتش بس از سوی دو طرف درگير در سوريه


انفجار خودروی بمبگذاری شده در دمشق
انفجار خودروی بمبگذاری شده در دمشق
انفجاری بزرگ توسط يک خودروی بمب گذاری شده روز جمعه ۵ آبان دمشق پايتخت سوريه را لرزاند و به کشته و زخمی شدن شمار زيادی از شهروندان غير نظامی انجاميد.

اين انفجار و درگيری‌های متفرق ديگر در مناطق مختلف سوريه ميان نيروهای دولتی و مخالفان، باعث نقض طرح آتش بسی شد که قرار بود دو طرف در روزهای عيد قربان به آن پايبند باشند.

تلويزيون دولتی سوريه گزارش داد که انفجاری «تروريستی» در دمشق دستکم پنج نفر را کشت و ۳۲ نفر ديگر را زخمی کرد.

خبرگزاری رويترز هم به نقل از فعالان معترض سوری گزارش داده است که انفجار در نزديکی يک شهر بازی کوچک روی داد که برای تفريح کودکان در روزهای عيد قربان در منطقه دف الشوک دمشق برپا شده است.

درگيری‌هايی هم در سراسر سوريه روی داد و دو طرف درگير، آتش بسی که برپايه پيشنهاد اخضر ابرهيمی نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه بر قرار شده بود را، نقض کردند.

تلويزيون دولتی سوريه گزارش داد که ارتش اين کشور به حملات «تروريست‌ها» به پايگاه‌هايش پاسخ گفت.

مقام‌های دولتی سوريه به مخالفان مسلح نظام حاکم بر اين کشور «گروه‌های مسلح تروريست» می‌گويند.

اخضر ابراهيمی پيشنهاد برقراری آتش بس در روزهای عيد قربان که از روز جمعه آغاز می‌شود و به مدت چها روز به طول می‌انجامد را مطرح کرده بود. اين پيشنهاد با تاييد گسترده بين المللی مواجه شد.

پنجشنبه فرماندهی ارتش دولتی سوريه اعلام کرد که به اين آتش بس پايبند خواهد بود اما در عين حال حق پاسخگويی به هرگونه عمليات و تحرکات نظامی معترضان را برای خود محفوظ می‌داند.

فرماندهی ارتش آزاد سوريه که با نيروهای دولتی در نبرد است نيز ضمن اعلام پايبندی خود به آتش بس تاکيد کرد که به هرگونه نقض آتش بس از سوی نيروهای دولتی پاسخ خواهد گفت.

البته جبهه اسلامگرای نصرت، يکی از گروه‌های مسلح مخالف نظام بشار اسد رئيس جمهور سوريه که خارج از چارچوب ارتش آزاد فعاليت می‌کند، آتش بس را به سود نيروهای دولتی دانست و اعلام کرد که به آن پايبند نخواهد بود.

با وجود اينکه در ساعت‌های اوليه نخستين روز عيد قربان، خشونت‌ها به طور چشم گيری فروکش کرده بود، اما نقض آتش بس از سوی دو طرف درگير، اميد‌ها برای برقراری آتش بس کامل و برگزاری جشن‌های عيد به دور از خشونت را نقش برآب کرد.

شديد‌ترين درگيری‌ها در نزديکی پايگاه نظامی وادی الضيف در نزديکی اتوبان دمشق-حلب روی داد. نيروهای مخالفان سعی دارند اين پايگاه را به کنترل خود در آوردند.

ديده‌بان حقوق بش رسوريه گزارش داد که در نتيجه گلوله باران پايگاه توسط نيروهای مخالفان، دستکم ۹ نفر از نيروهای ارتش دولتی کشته شدند و يک ساختمان آن به طور کامل ويران شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از فعالان سوری گزارش داده است که در اثر گلوله باران منطقه حرستا در حومه دمشق، شماری از ساکنان کشته و زخمی شدند. همچنين صدای انفجار و درگيری از منطقه دوما در شرق دمشق به گوش رسيد.

بمباران منطقه محاصره شده خالديه در حمص نيز تلفات برجای گذاشت. درگيری‌های سنگينی هم در محوطه يک ايست بازرسی ارتش سوريه در منطقه المعلب در شمال شهر حلب روی داد.

از سويی صدای شليک آتش و انفجار خمپاره در نزديکی شهرک حرام در مرز باترکيه شنيده شد. در نزديکی ايست‌های بازرسی واقع در حومه شهر تلکلخ در مرز با لبنان هم درگيری‌هايی ميان نيروهای دولتی و مخالفان روی داد.

در همين حال تلويزيون دولتی سوريه بشار اسد را در حالی به تصوير کشيد که برای حضور در نماز عيد، به يکی از مساجد دمشق رفته بود. نخست وزير، وزرای اطلاع رسانی و امور خارجه و همچنين مفتی مذهبی سوريه، در کنار بشار اسد در مراسم نماز حاضر بودند.

از سويی، تظاهرات مسالمت آميز شماری از مناطق سوريه را پس از برگزاری نماز عيد فرا گرفت. مناطقر در درعا، حلب، دمشق و حومه آن، ادلب و ديرالزور، از جمله اين مناطق هستند. معترضان نام اين روز را «جمعه الله اکبر» نهاده بودند.
XS
SM
MD
LG