لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

همکاری آمريکا برای نجات يوزپلنگ های ايرانی


هدف اصلی این همکاری آن است که زيستگاه و چگونگی تغذيه يوزپلنگ ها ، مورد بررسی قرار گيرد.
هدف اصلی این همکاری آن است که زيستگاه و چگونگی تغذيه يوزپلنگ ها ، مورد بررسی قرار گيرد.

هفته نامه آلمانی در اشپیگل در شماره این بار خود خبر از همکاری آمریکا برای حفظ نسل باقیمانده یوزپلنگ های ایرانی داده است.


این هفته نامه نوشته است که زیست شناسان حیات وحش از آمریکا به تازگی دست همکاری به کارشناسان ایرانی داده تا یوزپلنگ های موسوم به آسیایی را که در ایران درحال انقراض و نابودی است ، نجات دهند.


نمونه هايی از اين حيوان تيزهوش و تيزپا، روزگاری از عربستان سعودی تا هند پراکنده بود . هم اينک اما حدس زده می شود ، در تمامی قاره آسيا تنها حدود يکصد قلاده، يوزپلنگ و آنهم درآخرين پناهگاه خود يعنی در دشت های مرکزی ايران وجود دارد.


انجمن حفظ حيات وحش در نيويورک که در طرح پژوهشی درباره یوز پلنگ های آسیایی با ایران همکاری می کند ، تنها مجاز است کارشناسانی را راهی ايران کند که از شهروندان و اتباع آمريکا نباشند

از اين رو قرار است لوک هانترجانور شناس استراليايی از انجمن حفظ حيات وحش در نيويورک همراه با چهارتن از همکاران اش برای حفظ نسل يوزپلنگ ها ، به ايران سفر کند تا با ياری کارشناسان ايرانی ، ابتدا هفت يوزپلنگ را زنده به دام اندازد و پس از بيهوشی به اين حيوانات گردنبند ردياب نصب کند .


هدف اصلی آنست که زيستگاه و چگونگی تغذيه يوزپلنگ ها ، مورد بررسی قرار گيرد. گفته می شود، شمار زيستگاه اين حيوانات در ايران، از مرز هفت فراتر نمی رود و يوزپلنگ های ايرانی بيشتر در مناطقی در استان های يزد و سمنان ، پراکنده اند .


لوک هانتر، کارشناس انجمن حفظ حيات وحش در نيويورک، معتقد است، وزارت محيط زيست ايران در حفظ و حراست از اين حيوانات، بسيار جديت بخرج داده و افزوده است، عليرغم اختلاف های سياسی، ميان ايران و آمريکا، همکاری ها ميان انجمن حفظ حيات وحش در نيويورک وکارشناسان ايرانی بسيار دوستانه است .


هفته نامه آلمانی در اشپيگل ، در پايان گزارش خود با عنوان کمک های آمريکا برای نجات يوز پلنگ های ايرانی ، ياد آور می شود که انجمن حفظ حيات وحش در نيويورک که در اين طرح پژوهشی، دست دارد ، تنها مجاز است کارشناسانی را راهی ايران کند که از شهروندان و اتباع آمريکا نباشند.

لوک هانتر نيزکه سرپرستی گروه چهار نفره زيست شناسان را در سفر به ايران برعهده دارد ، خود استراليايی است.


XS
SM
MD
LG