لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

آژانس: استعفای دستیار آمانو تغييری در سياست ها در قبال ايران ايجاد نمی کند


رافائل گروسی،
رافائل گروسی،
آژانس بين المللی انرژی اتمی روز يکشنبه اول اردیبهشت اعلام کرد که استعفای يکی از مقامات ارشد آژانس که از مذاکره کنندگان اصلی با ايران بود، تغييری در سياست های اين نهاد در قبال جمهوری اسلامی ايجاد نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ جيل تئودور، سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته است: رافائل گروسی استعفای خود را به يوکيو آمانو،مديرکل آژانس تقديم کرده و به زودی تاريخ کناره گيری او مشخص خواهد شد.

جيل تئودور اضافه کرده است: آقای آمانو تصريح کرده که استعفای رافائل گروسی باعث تغيير رويکرد و سياست های آژانس در قبال ايران، از جمله مذاکرات که هم اکنون در جريان است، نخواهد شد.

دو روز پيش ديپلمات ها گفتند که رافائل گروسی، دستيار ارشد مديرکل آژانس بين المللی، از سمت خود کناره گيری خواهد کرد.

خبر کناره گيری غير منتظره رافائل گروسی در حالی منتشر شده است که مذاکرات بين آژانس و ايران طی يکسال گذشته برای بارزسی از منطقه نظامی پارچين نتيجه ای نداشته است.

طبق این گزارش، ديپلمات های غربی ايران را متهم می کنند که اين مذاکرات را به بن بست کشيده است و بنابراين بهتر است آژانس تاکتيک خود در قبال ايران را تغيير دهد.

اين در حالی است منابع ديپلماتيک از توافق آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و ايران برای از سرگيری مذاکرات در ماه مه ميلادی، ماه آينده، خبر داده اند.

طبق این گزارش، ديپلمات ها در وين می گويند، استعفای غير منتظره رافائل گروسی آژرانتينی می تواند به دليل شخصی يا نشانه اختلاف نظر در بين مقامات ارشد آژانس باشد.

ولی برخی ديگر از ديپلمات ها در آژانس به رويترز گفته اند که شواهدی دال بر وجود اختلاف نظر در بين مقامات ارشد آژانس مشاهده نکرده اند.

در همین زمینه، يک ديپلمات روز جمعه به رويترز گفته بود که انتظار می رود رافائل گروسی اوايل تابستان سمت خود را ترک کرده و به عنوان سفير آرژانتين در آژانس منصوب شود. آرژانتين عضو شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی است.

به گزارش رويترز، رافائل گروسی و هرمان ناکارتس، رييس بازرسان آژانس، هدايت مذاکرات با ايران را از اوايل سال ۲۰۱۲ برعهده داشته اند.

اين در حالی است که گزارش ها حاکی است که هرمان ناکارتس بلژيکی نيز اوايل پاييز امسال بازنشسته شده و از سمت خود کنارخواهد رفت و ترو وارجورانتا، مقام هسته‌ای عالی رتبه فنلاندی، جايگزين وی خواهد شد.

با این حال دیپلمات ها در آژانس به رویترز گفته اند، سیاست ها و خط مشی آژانس با جابه جایی این افراد تغییر نخواهد کرد و آقای آمانو این سیاست ها را تعیین می کند.

در حالی دور بعدی مذاکرات ايران و آژانس احتمالا در ماه مه برگزار خواهد شد، که مذاکرات بيش از يکسال گذشته برای بازرسی از پارچين نتيجه ای در بر نداشته است.

آژانس پيشتر و در سال ۲۰۰۵ دو بار از اين پادگان بازديد کرده بود ولی می گويد که اطلاعات جديدی درباره فعاليت‌هايی که در اين محل صورت می گيرد به دست آورده و قصد دارد تا آنها را راستی آزمايی کند.

به گفته آژانس، ايران برای از بين بردن اثرات مربوط به آزمايش‌های نظامی- اتمی خود در پارچين اقدام به خاکبرداری وسيع و پاکسازی منطقه کرده است.
XS
SM
MD
LG