لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

افزايش بحران نفت ميان ترکيه و عراق


رجب طيب اردوغان نخست وزير و کورشاد توزمن وزير بازرگانی و تجارت خارجی ترکيه معامله با حکومت منطقه ای کردهای عراقی را غير قابل قبول دانسته و از بغداد خواسته اند شرکت های نفتی ترکيه همانند گذشته با دولت مرکزی عراق طرف باشند
رجب طيب اردوغان نخست وزير و کورشاد توزمن وزير بازرگانی و تجارت خارجی ترکيه معامله با حکومت منطقه ای کردهای عراقی را غير قابل قبول دانسته و از بغداد خواسته اند شرکت های نفتی ترکيه همانند گذشته با دولت مرکزی عراق طرف باشند

گفت وگوهای تلفنی مقام های شرکت ملی نفت عراق و وزارت بازرگانی و تجارت خارجی ترکيه بر سر تجديد قرارداد مربوط به نفت به نتيجه ای نرسيد.


طبق درخواست نامه ای که دو هفته پيش از طرف شرکت ملی نفت عراق به رياست دفتر روابط ترکيه با عراق تحويل داده شده، از اين پس شرکت های نفتی ترکيه برای انعقاد قرارداد بايد به حکومت منطقه ای کردستان مراجع کنند.


طبق درخواست نامه ای که دو هفته پيش از طرف شرکت ملی نفت عراق به رياست دفتر روابط ترکيه با عراق تحويل داده شده، از اين پس شرکت های نفتی ترکيه برای انعقاد قرارداد بايد به حکومت منطقه ای کردستان مراجع کنند

اين درخواست واکنش اعتراضی و ناخرسندی دولت ترکيه را در پی داشته است. رجب طيب اردوغان نخست وزير و کورشاد توزمن وزير بازرگانی و تجارت خارجی ترکيه معامله با حکومت منطقه ای کردهای عراقی را غير قابل قبول دانسته و از بغداد خواسته اند شرکت های نفتی ترکيه همانند گذشته با دولت مرکزی عراق طرف باشند.


بالا گرفتن بحران تجديد قراردادهای نفتی ميان دو کشور باعث شده ترکيه بجز باربری های حامل بنزين و گازوييل برای نيروهای آمريکايی، از خروج ساير وسايط نقليه حامل بنزين و گازوييل به عراق جلوگيری کند. از سوی ديگر صادرات نفت خام عراق به ترکيه نيز توسط تريلرهای نفتکش متوقف شده است.


همزمان دولت عراق واردات گوشت مرغ و گوشت قرمز از ترکيه را متوقف کرده است.


با اين که دليل جلوگيری از واردات گوشت از ترکيه به عراق، مقابله با خطر احتمالی آنفلوآنزای مرغی اعلام شده، اما مقامات ترک اين اقدام دولت بغداد را واکنش به ممانعت ترکيه از انتقال بنزين و گازوييل به عراق مي دانند.


به گزارش آژانس خبرترک: هر ماه به ميزان ۳ مليون و پانصد هزار دلار گوشت از ترکيه به عراق صادر مي شود و در صورت توقف صادرات گوشت به عراق، شرکت های توليدی و صادراتی گوشت و فرآورده های گوشتی در ترکيه دچار زيان مالی می شوند.


عاصم جهاد معاون وزير نفت عراق امروز در مصاحبه با کانال خبری ان تی وی ترکيه ابراز اميدواری کرد: با گفت وگوهای ميان مقامات دو کشور بحران نفت ميان مقامات دو کشور حل شود.


سالانه به ميزان يک ونيم ميليارد دلار بنزين و گازوييل از ترکيه وارد عراق می شود. علاوه بر اين صادرات برق ترکيه به عراق حدود ۱۰۵ مليون دلار در سال است که به گفته رسانه های ترکيه در صورت ادامه بحران نفت ميان دو کشور، صادرات برق نيز متوقف می شود.


XS
SM
MD
LG