لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران، «گشودن دری در تهران؟»


هفته نامه نيوزويک در شماره اخير خود در مطلبی با عنوان «گشودن دری در تهران؟» به تازه ترين خبرها و اظهار نظرهای مقامات دولت فعلی آمريکا و موضع احتمالی ریيس جمهور آينده اين کشور در مورد گشايش دفتر حفاظت از منافع آمريکا درتهران پرداخته است.


اين مطالب که به قلم مارک هسنبال و مايکل ايسيکوف نوشته شده با اشاره به اين نکته آغاز می شود که کارکنان وزارت خارجه آمريکا با وجودی که فقط دو ماه از عمر دولت ریيس جمهور فعلی باقی مانده بررسی جزييات اجرائی اين طرح را دنبال می کنند.


هفته نامه نيوزويک به نقل از تعدادی از کارکنان ارشد وزارت خارجه آمريکا بدون ذکر نام آنان می نويسد طرح گشايش دفتر حفاظت از منافع آمريکا در سفارتخانه سوئيس در تهران توسط ديپلمات های حرفه ای وزارت خارجه تایید شده است و برخی از مقامات ارشد کاخ سفيد نيز از اين طرح حمايت می کنند.


به نوشته هفته نامه نيوزويک کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا نيز در مجموع موافق اين طرح بوده و در حال بررسی جزييات آن است تا در آينده نزديک آن را به ریيس جمهوری این کشور ارائه کند. واشیگتن تاکنون موضع رسمی دولت ايران را در اين زمينه جويا نشده؛ هر چند تصور قالب بر اين است که مقامات ايرانی در گذشته سخن از استقبال از اجرای اين طرح گفته اند.


به گفته يک مقام مطلع در وزارت خارجه آمريکا خبر اجرای اين طرح ممکن است قبل از پايان ماه نوامبر (حدود سه هفته دیگر) اعلام شود.


  • «طرح گشايش دفتر حفاظت از منافع آمريکا در سفارتخانه سوئيس در تهران توسط ديپلماتهای حرفه ای وزارت خارجه مورد تاييد قرار گرفته و برخی از مقامات ارشد در کاخ سفيد نيز از اين طرح حمايت می کنند.»
هفته نامه نيوزويک

نيوزويک می نويسد پيشنهاد آمريکا برای گشايش دفتر حفاظت از منافع آن کشور در تهران به عنوان نقطه عطفی در سياست فعلی این کشور تلقی خواهد شد که محور آن اعمال فشار و انزوای ايران بود.


به نوشته این هفته نامه، طرح اخیر البته می تواند زمينه و فرصت هایی را برای ریيس جمهوری و دولت آينده آمريکا در برخورد با ايران فراهم کند.


هفته نامه نيوزويک با اشاره به ديدگاه و سياست های پيشنهادی باراک اوباما و مشاوران وی، حمايت چند ماه پيش سناتور جو بايدن معاون ریيس جمهور منتخب از طرح گشايش اين دفتر در تهران را خاطر نشان کرده؛ اما سپس تاکيد می کند که آقای اوباما و مشاوران وی در هفته های پايانی مبارزات انتخاباتی و روزهای اخير از هرگونه اظهار نظر صريح در اين مورد خودداری کرده اند. شايد به اين دليل که دولت آينده نمی خواهد هيچ گونه مشارکت و يا مسئوليتی را در مورد اين طرح جنجالی برعهده بگيرد.


هفته نامه نيوزويک از وجود اختلاف جدی در ميان جناح ها و مقامات دولت فعلی درمورد اين طرح خبر داده و می نويسد با وجود آن که کسانی مثل کاندوليزا رايس موافق پيشبرد اين سياست هستند، «جناح تندرو و از جمله ديک چینی معاون ریيس جمهوری آمریکا» در ماه های اخير به طور جدی مشغول بررسی حمله نظامی احتمالی آمريکا و اسرائيل به ايران بودند.


هفته نامه نيوزويک مي نويسد: گشايش دفتر حفاظت از منافع به معنی استقرار چند کارمند ديپلماتيک آمريکا در سفارت سوئيس و از آن طريق گسترش زمينه های لازم برای تماس بين دو کشور است.


نيوزويک تاکيد می کند که اين اقدام به معنای از سرگيری مناسبات ديپلماتيک کامل بين دو کشور نيست که از زمان تصرف سفارت آمريکا و ماجرای گروگانگيری در تهران عملا قطع شده است.


به نوشته نيوزويک طرح گشايش اين دفتر علاوه بر ميانه روها از حمايت برخی محافظه کاران تندرو در آمريکا نيز برخوردار است. دليل حمايت تندروها اين است که نشان دهند دولت جرج بوش با وجود تمام حساسيت و خصومت ها در قبال ايران حاضر است گامهای سخاوتمندانه ای در راستای حل اين بحران بردارد.


به اعتقاد اين گروه اگر طرح ايجاد نوعی تماس با ايران به شکست بينجامد در آن صورت راحت تر می توان افکار عمومی را برای اعمال فشار و اقدامات جدی تر عليه ايران فانع کرد.


هفته نامه نيوزويک در پايان اين مطلب از قول کارکنان ارشد وزارت خارجه می نويسد: گشايش اين دفتر در تهران علاوه بر فواید ديپلماتيک از طريق ايجاد سهولت برای سفر بين دو کشور می تواند زمينه را برای گسترش تبادل فرهنگی بين ايران و آمريکا فراهم کند.


و بالاخره اينکه استقرار کارمندان وزارت خارجه آمريکا در تهران به آنها امکان خواهد داد که حوادث و تحولات در آن کشور را از نزديک دنبال کنند.


XS
SM
MD
LG