لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

«آمريکا به دنبال بهانه برای جنگ با ايران نيست»


رابرت گیتس می گوید آمریکا قصد جنگ با ایران را ندارد
رابرت گیتس می گوید آمریکا قصد جنگ با ایران را ندارد

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا با اشاره به اسناد وشواهد حمايت تسليحاتی ايران از شبه نظاميان شيعه عراقی گفت واشينگتن به دنبال يافتن بهانه ای برای جنگ با ايران نيست.


آقای گيتس، روز پنج شنبه ۱۵ فوريه، در يک کنفرانس خبری گفت:«سلاح ها و اسنادی که به دست نيروهای ما افتاده، نه گمانه زنی و نه ارزيابی است، بلکه شواهد مستقيم و قاطعی است که نشان از دخالت ايران در عراق و مشارکت اين کشوردر قتل نيروهای ما در عراق دارد.»


سلاح ها و اسنادی که به دست نيروهای ما افتاده، نه گمانه زنی و نه ارزيابی است، بلکه شواهد مستقيم و قاطعی است که نشان از دخالت ايران در عراق و مشارکت اين کشوردر قتل نيروهای ما در عراق دارد
رابرت گیتس

وزير دفاع آمريکا همچنين گفت:«اين اسناد و شواهد مستند به تکنولوژی و سلاح هايی است که در اين مهمات به کار رفته است. اين اسناد خودشان به اندازه کافی گويا هستند».


آقای گيتس افزود آمريکا به دنبال يافتن بهانه برای جنگ با ايران نيست و چنين قصدی نيز ندارد بلکه فقط می خواهد از نيروهای خود محافظت کند.


در همين زمينه، تونی اسنو سخنگوی کاخ سفيد نيز روز پنجشنبه گفت:« برای حفاطت از نيروهايمان در عراق ما تلاش خواهيم کرد تا از انتقال سلاح و مهمات به عراق جلوگيری کنيم».


آقای اسنو اقدام دولت عراق در بستن مرزهای خود با ايران و سوريه را در همين راستا ارزيابی کرد.


آقای اسنو با اشاره به نقش سپاه قدس در ارسال سلاح و مهمات به شبه نظاميان شيعه عراقی تاکيد کرد که آمريکا برای محافظت از نيروهای خود در عراق دست به هر اقدامی خواهد زد.


پيشتر روز چهارشنبه، جرج بوش رييس جمهوری آمريکا، در يک کنفرانس خبری گفته بود که سپاه قدس سلاح و مهمات در اختيار شبه نظاميان عراقی قرارمی دهد.


به گفته آقای بوش، سپاه قدس سلاح های مرگبار انفجاری را در اختيار شبه نظاميان در داخل عراق قرار می دهد.


آقای بوش گفته بود:« آنچه ما درباره آن مطمئن نيستيم اين است که آيا رهبران ايران در اين باره خود به سپاه قدس دستور داده اند يا نه؟»


او افزوده بود فرقی هم نمی کند که رهبران ايران از موضوع ارسال سلاح به عراق مطلع باشند يا نه، ولی اسناد نشان می دهد که که مواد منفجره از طريق سپاه قدس وارد عراق شده و اين سپاه وابسته به دولت ايران است.


آقای بوش تاکيد کرده بود که دولت آمريکا خود را متعهد به حفاظت از سربازان آمريکايی در عراق می داند.


بسته شدن مرزهای عراق به روی ايران و سوريه


در راستای اجرای برنامه جديد برای برقراری امنيت در بغداد، روز پنج شنبه عراق مرزهای خود با ايران و سوريه را بست.


همزمان در بغداد جست و جوی نقاط مختلف و برپايی پست های بازرسی افزايش يافته است.


در شهرک صدر که جزو پايگاه های اصلی سپاه المهدی وابسته به مقتدا صدر است، مردم شبه نظاميان کمتری را در خيابان ها مشاهده می کنند.


هنوز مشخص نيست که مقتدا صدر در چه نقطه مشخصی قرار دارد. مقام های آمريکايی می گويند او در ايران است، اما دستياران مقتدا صدر می گويند او هم اکنون در شهر نجف به سر می برد.


XS
SM
MD
LG