لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران


روزنامه اعتماد ، بيانيه مشترک احمد توکلی و الياس نادران ، دو تن از نمايندگان راستگرای مجلس ، مبنی بر غير قانونی بودن واردات ۲ ميلیارد دلاری بنزين به دستور رییس جمهوری اسلامی را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه توکلی و نادران با انتشار بيانيه يی رسماً دولت را به ناديده گرفتن قوانين مصوب و لازم الاجرای مجلس متهم کرده و اعلام کردند « دولت در مواردی به بيراهه می رود. »


اين دو نماينده مجلس شورای اسلامی ، در ادامه با يادآوری اين که خود از حاميان دولت فعلی به شمار می روند ، تاکيد کرده اند که هدف شان از پيگری واردات ۲ ميليارد دلاری و غير قانونی بنزين از سوی دولت، پيشگيری از باب شدن رويه بسيار خطرناک « زير پا گذاشتن قانون بودجه توسط دولت » بوده است.


روزنامه اعتماد ، همچنين از انتقاد اين دو نماينده نسبت به اعمال فشار به روزنامه و مطبوعات در مورد انتشار اين خبر خبر داده و به نقل از بيانيه مشترک توکلی و نادران نوشته است : وزير نفت در جلسه علنی مجلس صدور دستور غير قانونی برای واردات نفت از سوی رئيس جمهوری اسلامی را تائيد کرده ، اما پس از انتشار خبر آن،دولت با تهيه پاسخ و الزام رسانه ها به چاپ آن، بدون اينکه اصل خبر « واردات بدون مجوز دو ميليارد دلار بنزين به دستور رئيس جمهور » را تکذيب کند ، صرفاً رسانه ها را به افترا و گمراه کردن افکار عمومی متهم کرده است.


«اگر احمدی نژاد نمی تواند ، استعفا کند»


روزنامه جمهوری اسلامی از قول يک کارشناس اقتصادی به رئيس جمهوری اسلامی توصيه کرده تا به دليل ناتوانی استعفا کند.


به نوشته اين روزنامه دکتر تقوی ، اقتصاددان ، گفته است « اگر آقای رئيس جمهور معتقدند که اشخاص و گروه ها يی مانع از فعاليت صحيح اقتصادی دولت می شوند يا بايد آنها را معرفی و با آنان برخورد کند و يا اگر نمی تواند استعفا دهد. »


اين روزنامه از قول اين صاحب نظر اقتصادی نوشته « آقای احمدی نژاد از طرف مردم وکالت دارند که سنگ اندازان را معرفی و با آنها برخورد کند ، و در غير اين صورت طرح اين مسائل بهانه ای برای توجيه مشکلات و سياست نادرست دولت خواهد بود. »


روزنامه جمهوری اسلامی همچنین به نقل از دکتر تقوی نوشته « وقتی تورم و گرانی انباشته در جامعه وجود داشته باشد ، و انگيزه ها برای توليد از ميان برود اين مشکلات اقتصادی در سرازيری جامعه به بهمنی مبدل خواهد شد که همه چيز را از سر راه خود می برد. »


«اعلام خط فقر ، سیاه نمایی است»


روزنامه همشهری ، از واکنش وزارت رفاه و تامين اجتماعی نسبت به اطلاعات منتشر شده در مورد خط فقر خبر داده ، و نوشته که اين وزارتخانه اعلام خط فقر در کشور را « سياه نمايی » عنوان کرده است.


اين روزنامه نوشته که سخنگوی وزارت رفاه ، اظهار نظرهای کارشناسان در خصوص خط فقر را «اقدامی عليه نظام جمهوری اسلامی » خوانده ، و اعلام‌کرده‌ که چون توجه به فقر و نابرابری در ايران در دستور کار نهادهای بين المللی و مدافعان حقوق بشر قرار دارد ، نبايد چنين آماری منتشر شود.


به نوشته همشهری ، محسن احمدی ، سخنگوی وزارت رفاه همچنين از انتشار آمارهای مربوط به خط فقر در روزهای اخير از سوی کارشناسان ابراز تاسف کرده و آن ها را به همنوايی با بيگانگان متهم کرده است.


اين روزنامه تاکيد کرده « اشاره مستقيم سخنگوی وزارت رفاه به انتشار اظهار نظرهای کارشناسی حسين راغفر، کارشناس رفاه اجتماعی است ، که طی روزهای اخير حداقل‌ خط فقر مطلق را برای استان تهران در سال‌جاری با خوش‌بينانه‌ترين پيش‌بينی تورم ۷۷۰ تا ۷۸۰ هزار تومان اعلام کرده ‌بود. »


نرخ بیکاری جوانان 20 درصد


روزنامه آفتاب يزد ، به نقل از وزير کار خبر داده که نرخ بيکاری جوانان نزديک به ۲۰ درصد است.


به نوشته اين روزنامه کمتر از ۲ ماه پس از آنکه مسئولا‌ن دولتی از يک رقمی شدن نـرخ بيکاری خبر دادند ، روز سه شنبه احمد جهرمی ، وزير کار و امور اجتماعی نرخ بيکاری کل کشور را ۱۰.۶ درصد و نرخ بيکاری جوانان را کمتر از ۲۰درصد اعلا‌م کرد.


سومین محاکمه محمد صدیق کبودوند


روزنامه کارگزاران ، خبر داده که محمد صديق کبودوند ، روزنامه نگار زندانی ، با گذشت نزديک به يک سال از بازداشت وی ، برای سومين بار محاکمه خواهد شد.


اين روزنامه نوشته است : محمدصديق کبودوند روز سه‌شنبه ۳۱ ارديبهشت‌ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران دادگاهی می‌شود.


XS
SM
MD
LG