لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۳

مراسم جوایز انجمن قلم آمریکا به دلیل تنش بر سر جنگ غزه لغو شد


مراسم اهدای جوایز انجمن قلم آمریکا در سال ۲۰۲۳
مراسم اهدای جوایز انجمن قلم آمریکا در سال ۲۰۲۳

انجمن قلم آمریکا (PEN America) مراسم اهدای جوایز معتبر سال ۲۰۲۴ خود را پس از آن‌که نزدیک به نیمی از نویسندگان نامزد دریافت جایزه، در اعتراض به موضع این سازمان در مورد جنگ غزه، آثار خود را پس گرفتند، لغو کرد.

این انجمن که به آزادی بیان اختصاص یافته است، روز دوشنبه لغو مراسم اهدای جوایز ۲۹ آوریل در شهر نیویورک را اعلام کرد.

امسال، حدود ۲۸ نفر از ۶۱ نویسنده و مترجمی که نامزد دریافت جایزه شده بودند، با استناد به عدم حمایت انجمن قلم آمریکا از نویسندگان فلسطینی، کتاب‌های خود را پس گرفتند.

بنا بر گزارش‌ها، از هر ده نویسنده نامزد دریافت جایزه ۷۵ هزار دلاری کتاب «پن/جین استاین» که معتبرترین جایزه افتخاری این رویداد است، ۹ نفر آثار خود را از روند داوری خارج کردند.

تحریم این انجمن از سوی این نویسندگان در بحبوحه نارضایتی فزاینده در حوزه ادبیات، به‌خاطر واکنش انجمن قلم آمریکا به بمباران مداوم غزه توسط اسرائیل صورت گرفته است.

در حالی که جنگ غزه به دویستمین روز خود نزدیک می‌شود، از ماه فوریه، بیش از ۱۳۰۰ نویسنده و شاعر از دست‌اندرکاران انجمن قلم آمریکا خواسته‌اند تا «همان غیرت و شوری را که برای کتاب‌های ممنوعه در ایالات متحده دارند، برای صحبت کردن دربارهٔ انسان‌های واقعی در فلسطین نیز به کار گیرند.»

هفته گذشته نامه سرگشاده دومی منتشر شد که طی آن ۳۰ نویسنده و مترجمِ نامزد شده، خواستار استعفای سوزان نوسل، مدیرعامل انجمن قلم آمریکا، جنیفر فینی بویلان، رئیس انجمن، و کل کمیته اجرایی انجمن شدند.

این نویسندگان در نامه سرگشاده خود انجمن قلم آمریکا را متهم کردند که به «نسل‌کشی» توسط اسرائیل علیه فلسطینیان در غزه واکنش مناسب نداشته است.

از جمله این نویسندگان و شخصیت‌های ادبی می‌توان به نائومی کلاین که خود یهودی است، زینه عرفات،‌ هشام مطر، و میشل الکساندر اشاره کرد.

پس از حمله گروه افراطی حماس که توسط آمریکا و اروپا گروه تروریستی قلمداد می‌شود در ۱۵ مهرماه به خاک اسرائیل و آغاز درگیری میان حماس و اسرائیل که به کشته شدن ده‌ها هزار غیرنظامی فلسطینی انجامیده است، تنش در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا نیز بالا گرفته است.

دست کم ۴۵ معترض حامی فلسطین روز سوم اردیبهشت ماه در دانشگاه ییل آمریکا بازداشت شدند، رخدادی که همزمان با گسترش این اعتراضات به دانشگاه‌های بیشتری در ایالات متحده به وقوع پیوسته است.

به گفته پلیس ایالت کنتیکت که دانشگاه معتبر ییل در آن واقع است، این افراد پس از آن‌که پلیس دانشگاه دستور توقف اعتراضات در حمایت از فلسطین را صادر کرد، بازداشت شدند.

پلیس این دانشگاه پیش از بازداشت، دوبار به آنها برای ترک صحنه هشدار داده بود.

با استفاده از مجله تایم و وب‌سایت انجمن قلم آمریکا؛ پ.پ. / ب.ب.
XS
SM
MD
LG