لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

پنتاگون: تداوم اقدامات ایران در سوریه باعث نگرانی است


دانا وایت، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون
دانا وایت، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون

دانا وایت، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت گفته است، نفوذ بدخواهانه ایران باعث بی ثباتی در منطقه شده است.

به گزارش وب سایت پنتاگون، دانا وایت که در کنفرانس خبری صحبت می کرد، در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال درگیری بین اسرائیل و ایران در سوریه گفت: ما نگران نفوذ مخرب ایران در منطقه هستیم که با حمایت نیروهای نیابتی خود چه حزب الله در لبنان یا حوثی ها در یمن به اقدامات بی ثبات کننده خود در منطقه ادامه می دهد.

سخنگوی پنتاگون تاکید کرده است که هر کجا ایران حضور دارد، به دنبالش هرج و مرج می آید.

دانا وایت اضافه کرد: بنابراین سوریه اکنون به عرصه نبرد پیچیده ای بدل شده است و تداوم اقدامات ایران همچنان مایه نگرانی ما است.

سخنگوی پنتاگون در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش احتمالی آمریکا در صورت بروز درگیری با ایران گفت: آمریکا و همپیمانانش همواره حق دفاع را برای خود محفوظ می دارند، ولی در سوریه ماموریت ما همچنان از بین بردن گروه حکومت اسلامی، داعش، است.

این در حالی است که ایران «شراکت» آمریکا با عربستان در منطقه را عامل بی‌ثبات‌سازی، جنگ و تقویت هرچه بیشتر رقابت‌های تسلیحاتی و افراط‌گرایی می داند.

با این حال، اسرائیل طی سال های اخیر نسبت به حضور نظامی ایران در سوریه ابراز نگرانی کرده است. در همین حال حملات به پایگاه ها و تاسیسات نظامی سوریه در هفته های اخیر به اسرائیل نسبت داده شده است.

در تازه ترین حملات، یکشنبه نهم اردیبشهت به دو پایگاه نظامی ارتش سوریه در شهرهای حما و حلب حمله شد و گفته می شود که این حمله تلفات و خسارات سنگینی بر جای گذاشت.

مقامات رسمی آمریکا دو روز پس از این حمله اعلام کردند که اسرائیل عامل این حملات بود تا موشک‌های زمین به هوا را که ایران به سوریه منتقل کرده بود، منهدم کند.

«سه مقام رسمی آمریکا» به شبکه ان‌بی‌سی گفتند که شلیک موشک از جنگنده‌های اف- پانزده اسرائیل به پایگاه‌های ارتش سوریه و کشتن بیش از ده نفر از نیروهای اعزامی ایران، نشانه‌ای دیگر است که اسرائیل و ایران به مسیر آشکار رویارویی گام برداشته‌اند.

اما نهاد ناظر بر حقوق بشر سوریه، که گزارش‌هایش از جنگ داخلی هفت ساله سوریه معمولا معتبر تلقی می‌شود، گزارش داده بود که اکثریت کشته‌ها در حملات یکشنبه شب، نیروهای اعزامی از ایران بودند.

این نهاد شمار کشته‌های ایرانی را ۱۸ تن دانست هر چند که در برخی از گزارش ها، شمار کلی کشته‌ها تا ۶۰ تن نیز ذکر شد.

این در حالی است که مجلس اسرائیل، بامداد سه شنبه رای داد که اعلان جنگ اسرائیل با دشمن در اختیار نخست وزیر باشد و تنها مقامی که نخست وزیر باید با او مشورت کند، وزیر دفاع است.

گزارش ها حاکی است که این نخستین بار در تاریخ اسرائیل است که این حق تنها به نخست وزیر و وزیر دفاع داده می شود در حالی که تا پیش از این، چنین تصمیمی می‌بایست ابتدا به تصویب کابینه امنیتی- سیاسی اسرائیل، شامل وزیران پست‌های مهم، می‌رسید و سپس در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کنست تصویب می‌شد.

اما بینامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با این استدلال که ممکن است شرایطی ایجاد شود که فرصت چند روزه برای انجام مشورت و رای گیری‌ها به شیوه گذشته در کار نباشد، رای اکثریت حامیان خود در کنست را برای گرفتن اختیار اعلان جنگ کسب کرد.

با استفاده از وب سایت پنتاگون و گزارش های رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG