لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

پوتین در سالگرد جنگ جهانی دوم درباره «درگیری جهانی» هشدار داد


ولادیمیر پوتین در مراسم سالگرد پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم در میدان سرخ مسکو
ولادیمیر پوتین در مراسم سالگرد پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم در میدان سرخ مسکو

رئیس‌جمهور روسیه غرب را متهم کرد که خطر یک «درگیری جهانی» را به جان می‌خرد و گفت هیچ کسی نباید به خود اجازه دهد که «بزرگترین قدرت هسته‌ای جهان»را تهدید کند.

ولادیمیر پوتین که از دو سال پیش روسیه را وارد جنگ با اوکراین کرده است، روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت، نخبگان غربی «متکبر» را متهم کرد که نقش کلیدی اتحاد شوروی در شکست دادن آلمان نازی را فراموش کرده و به درگیری‌ها در سراسر جهان دامن می‌زنند.

او که در مراسم سالگرد پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم در میدان سرخ مسکو سخنرانی می‌کرد، افزود: «ما می‌دانیم نتیجه دنبال کردن چنین جاه‌طلبی‌هایی چه بوده است. روسیه هر کاری می‌کند تا از بروز درگیری جهانی جلوگیری شود».

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «اما همزمان، به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم تا ما را تهدید کند. نیروهای استراتژیک ما همیشه در وضعیت آمادگی رزمی به سر می‌برند».

آقای پوتین پیشتر حمله به اوکراین را بخشی از مبارزه با غرب خوانده بود که به ادعای او، روسیه را پس از سقوط دیوار برلین تحقیر کرد و به کشورهای اطراف آن که زمانی جزو اقمار شوروی بودند دست‌اندازی کرده است.

اوکراین و کشورهای غربی حمله روسیه را تسخیر سرزمینی به سبک امپریالیستی توصیف کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند که مسکو را شکست خواهند داد. روسیه در حال حاضر حدود ۱۸ درصد از خاک اوکراین، شامل شبه‌جزیره کریمه و همچنین بخشی‌هایی از چهار منطقه این کشور در شرق، را اشغال کرده است.

به ادعای مسکو، این مناطق که زمانی بخشی از امپراتوری روسیه بودند، اکنون بخشی از قلمرو روسیه به شمار می‌روند.

اتحاد شوروی در زمان جنگ جهانی دوم ۲۷ میلیون نفر از شهروندانش، از جمله در اوکراین، را از دست داد اما سرانجام نیروهای آلمان نازی را به برلین عقب راند و پرچم خود را در سال ۱۹۴۵ بر فراز رایشتاگ، پارلمان آلمان نازی، به اهتزاز در آورد.

هیتلر ساعاتی پیش از ورود نیروهای شوروی به پناهگاه خود در برلین، همراه با اوا براون، معشوقه و سپس همسرش، خودکشی کرد.

مراسم رژه در میدان سرخ مسکو

ولادیمیر پوتین در ادامه سخنرانی خود با بیان این‌که «در غرب، آن‌ها دوست دارند درس‌های جنگ جهانی دوم را فراموش کنند»، افزود که روسیه به همه متحدانِ درگیر در شکست آلمان نازی احترام می‌گذارد. او به مبارزه مردم چین علیه نظامی‌گری ژاپن نیز اشاره کرد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «اما ما سرنوشت نوع بشر را که در نبردهای زمینی سنگین و خونین در مسکو، لنینگراد، رِژف، کورسک و خارکیف، نزدیکی مینسک، اسمولنسک و کی‌یف رقم خورد، را به یاد می‌آوریم».

آلمان نازی ساعت ۱۱ و یک دقیقه شامگاه هشتم مه ۱۹۴۵ خود را تسلیم کرد که در فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به عنوان «پیروزی در روز اروپا» گرامی داشته می‌شود.

این روز به وقت مسکو، ۹ مه است که در اتحاد شوروی «روز پیروزی» خوانده می‌شد و روس‌ها آن را جنگ بزرگ میهنی ۴۵-۱۹۴۱ می‌دانند.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که در مراسم رژه روز پنجشنبه در میدان سرخ مسکو، تانک‌های تی-۳۴ به نمایش در آمدند و جنگنده‌ها بر فراز پایتخت روسیه پرواز کردند.

در این مراسم، موشک استراتژیک قاره‌پیمای «یارس» به نمایش گذاشته شد که به گفته گوینده تلویزیون روسیه، دارای «قابلیت تضمین‌شده برای حمله به هر هدفی در هر نقطه‌ای از جهان است».

هیچ رهبر غربی در این مراسم شرکت نکرده بود، ولی رهبران بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، کوبا، لائوس و گینه بیسائو در این مراسم حاضر بودند.

مقام‌های روسیه هشدار می‌دهند که جنگ اوکراین در حال ورود به مرحله خطرناکی است و پوتین مرتباً هشدار داده که خطر یک جنگ گسترده‌تر از جمله با دخالت قدرت‌های بزرگ هسته‌ای جهان وجود دارد.

این بحران در هفته‌های اخیر عمیق‌تر شده است: جو بایدن مصوبه کنگره آمریکا برای اختصاص ۶۱ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین را امضا کرده است؛ بریتانیا می‌گوید که اوکراین می‌تواند خاک روسیه را با سلاح‌های بریتانیایی هدف قرار دهد؛ و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین برای جنگ با سربازان روسی را رد نکرده است. روسیه گفته که هر سرباز فرانسوی را هدفی مشروع برای حمله قلمداد می‌کند.

روسیه همچنین روز دوشنبه اعلام کرد که استفاده از سلاح هسته‌ای تاکتیکی را در جریان یک رزمایش نظامی تمرین خواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ ک.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG