لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

گزارشگران بدون مرز «دادگاه نمایشی» نیلوفر حامدی و الهه محمدی را محکوم کرد


گزارشگران بدون مرز اعلام کرده که تنها هدف این دادگاه، «مشروعیت بخشیدن به آزار و اذیت» این دو خبرنگار است
گزارشگران بدون مرز اعلام کرده که تنها هدف این دادگاه، «مشروعیت بخشیدن به آزار و اذیت» این دو خبرنگار است

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن «دادگاه نمایشی» نیلوفر حامدی و الهه محمدی، اعلام کرد که این دو روزنامه‌نگار به جای محکومیت احتمالی، باید فورا آزاد شوند.

جاناتان داگر، رئیس میز خاورمیانه این سازمان، روز سه‌شنبه،‌ ۹ خرداد، در این زمینه گفت: «این واقعیت که نیلوفر حامدی و الهه محمدی حتی چند روز قبل از محاکمه نتوانسته‌اند با وکلای خود دیدار کنند، موید بی‌عدالتی است و تنها هدفش مشروعیت بخشیدن به آزار و اذیت این دو خبرنگار است. ما خواستار آزادی فوری آن‌ها هستیم«.

نخستین جلسۀ دادگاه الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» که هشت ماه پیش، در پی انتشار گزارشی از خاک‌سپاری مهسا امینی بازداشت شده بود، روز دوشنبه هشتم خرداد به صورت غیرعلنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

نخستین جلسه محاکمه نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه «شرق» که او نیز پس از انتشار گزارشی درباره جان‌باختن مهسا امینی بازداشت شد، یک روز پس از دادگاه خانم محمدی و در شعبه مشابه برگزار شد.

آن‌طور که محمدحسین آجرلو، همسر نیلوفر حامدی در توئیتر نوشته، دادگاه «کمتر از ۲ ساعت» طول کشید و نیلوفر حامدی «تمام اتهامات وارده» را رد و تأکید کرد به عنوان «خبرنگار به وظایف خود در چارچوب قانون» عمل کرده است، اما در این جلسه وکلای او فرصت دفاع نیافتند.

شهاب میرلوحی، وکیل الهه محمدی، پس از برگزاری دادگاه این خبرنگار، بدون اشاره به جزئیات، به خبرگزاری ایلنا گفت: «جلسۀ امروز، از جهت دفاعیات موکل، به شکل مثبتی پیش رفت.»

آقای میرلوحی در مورد تاریخ جلسۀ بعدی این دادگاه گفت که زمان آن «متعاقباً اعلام خواهد شد».

پیشتر اتهامات این دو خبرنگار «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» اعلام شده بود.

در روزهای اخیر بسیاری از فعالان رسانه‌ای و مدنی خواستار برگزاری علنی دادگاه این دو روزنامه‌نگار شده بودند.

با استفاده از بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/پ.م/ب.ب
XS
SM
MD
LG