لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

روحانی: فیلترینگ تلگرام از سوی دولت اجراء نشده و مورد تأیید دولت نیست


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت تاکید کرده است که دولت او نقشی در مسدودسازی پیام رسان تلگرام نداشته و آن را اجراء نکرده است.

حسن روحانی در متنی در اینستاگرام خود نوشته است: «سیاست دولت یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ایجاد فضای امن مجازی بوده و نه امنیتی. تاکنون هیچ شبکه اجتماعی و یا پیام‌رسانی توسط این دولت مسدود نشده و نخواهد شد. فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نیز نه توسط دولت اجراء شده و نه مورد تایید دولت است.»

دادسرای فرهنگ و رسانه تهران عصر روز دوشنبه با صدور دستور مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام، خواسته بود که «اعمال مسدودسازی باید به نحوی اجرا شود که محتوای شبکه مذکور با هیچ نرم‌افزاری (اعم از فیلترشکن و نظایر آن) در کشور قابل دسترس نباشد».

این اقدام قوه قضاییه ایران انتقاد دولت حسن روحانی را در پی داشته است. این نخستین واکنش رسمی حسن روحانی به این حکم قضایی درباره مسدود کردن تلگرام است.

رییس جمهوری ایران در اینستاگرام خود نوشته است:«برای مسدودسازی پیام‌رسان مذکور در تاریخ دهم اردیبهشت حکم قضایی صادر و به همه اپراتورهای موبایل و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ابلاغ کردند تا آن‌ها رأساً اقدام به اختلال در ارتباط نمایند. مشابه این اقدام نیز سال گذشته و در دوران انتخابات ریاست جمهوری، برای امکان تماس صوتی تلگرام انجام شده بود.»

وی جاری ساختن امور اجرایی با استفاده از ابزار قهریه و قضاییه را در تعارض با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و در نقطه مقابل دموکراسی، توصیف کرده است.

حسن روحانی تاکید کرده است: «اگر در عالی‌ترین سطح نظام، تصمیمی برای محدود کردن یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته شده است، باید صاحبان واقعی این کشور که مردم هستند در جریان امور قرار بگیرند.»

در اسفند ۹۶ برخی از کانال‌های تلگرامی خبر داده بودند که در یکی از جلسات شورای عالی فضای مجازی که با حضور رهبر جمهوری اسلامی برگزار شده بود، آیت‌الله علی خامنه‌ای «به شدت» از رفع فیلتر تلگرام انتقاد کرده بود.

با این حال حسن روحانی و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفته‌ بودند برنامه‌ای برای مسدود کردن این پیام‌رسان ندارند.

دی‌ماه سال گذشته و در روزهای آغازین اعتراض‌های سراسری در ایران، شبکه‌های تلگرام و اینستاگرام در ایران مسدود شد و نیروهای امنیتی چند نفر از دست‌اندرکاران شبکه‌های اجتماعی را بازداشت کردند. با این حال با پایان گرفتن ناآرامی‌ها این دو شبکه رفع فیلتر شدند.

تلگرام از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است و بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی دارد.

XS
SM
MD
LG