لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

موج سنگین حملات موشکی و پهپادی روسیه به زیرساخت‌های اوکراین


عکس مربوط به حمله روسیه به یک سد برقی آبی در اوکراین است
عکس مربوط به حمله روسیه به یک سد برقی آبی در اوکراین است

روسیه بامداد جمعه سوم فروردین با به پرواز درآوردن ده‌‌ها پهپاد تهاجمی همراه با شلیک ده‌ها موشک، زیرساخت‌های انرژی اوکراین را هدف حملات گسترده قرار داد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، در این حملات که به گفته رئیس‌جمهور اوکراین با «دست‌کم ۱۵۰ موشک و پهپاد» انجام شد، از جمله نیروگاه برق اتمی زاپوریژیا، سدهایی که در تأمین برق اوکراین سهیم هستند، هدف قرار گرفتند.

خاموشیِ تقریباً کامل بر اوکراین در نتیجه این حملات حاکم شد و زاپوریژیا با دست‌کم ۱۲ حمله پهپادی آسیب دید.

هرمان هالوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین این حملات را «بزرگ‌ترین حمله به صنعت انرژی» کشورش در دوره اخیر نامید.

مسئولین زیرساخت‌ها از تلاش برای کنترل عواقب آسیب‌ها و آغاز تعمیرات ضروری خبر می‌دهند و همزمان نهادهای امدادی اوکراین با تأکید بر تلاش برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان، کشته شدن افرادی در زاپوریژیا و مناطق دیگر را تأیید کردند.

حملات پهپادی بامدادی پس از شبی که در آن نیز روسیه بیش از ۶۰ پهپاد را به آسمان اوکراین فرستاد، رخ داد.

بر اساس این حملات، زیرساخت‌ها در خارکیف، دنیپروپتروفسک، ونیتا، خملنیتسکی، ایوانو-فرانکیفسک، پولتاوا، بندر اودسا و همچنین در لِویو در غرب اوکراین آماج حمله قرار گرفت.

اوله سینیهوبوف، اداره کننده نظامی خارکیف در کانال تلگرامی نوشت «اشغالگران بیش از ۱۵ حمله به تأسیسات انرژی انجام داده و شهر کاملا از روشنایی محروم شده است».

حملات به کاهش جریان آب در خارکیف نیز منجر شد.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد پدافند آن ۹۲ فروند از مجموعه موشک‌ها و پهپادهای ارسالی را خنثی کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرده است که در جریان این حمله شبانه، روسیه بیش از ۶۰ پهپاد «شاهد» و نزدیک به ۹۰ موشک از انواع مختلف را به سوی اوکراین پرتاب کرده است.

زلنسکی به کنایه نوشته: «برخلاف بسته‌های کمکی به اوکراین، موشک‌های روسی هیچ تأخیری ندارند، برخلاف برخی از سیاستمداران، پهپادهای "شاهد" بلاتکلیف نیست».

او افزود که بسیار مهم است که درک شود تأخیر در دادن تسلیحات به اوکراین و تحقق تصمیمات به تأخیر افتاده، چه هزینه سنگینی دارد.

این پیام در حالی منتشر شده که رهبران اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل، پایتخت بلژیک، راه‌های تحویل سریع مهمات و تسلیحات به اوکراین را مورد بررسی قرار داده‌اند.

با توجه به مخالفت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا برای اهدای بسته کمک نظامی ۶۰ میلیارد دلاری از سوی این کشور به اوکراین، کی‌یف در حال حاضر بیشتر به متحدان اروپایی خود متکی است.

ولادیمیر پوتین که این هفته در مقام ریاست‌جمهوری پس از «انتخابات» ابقا شد، قول داده بود از حملات اخیر اوکراین علیه مناطق مرزی روسیه انتقام بگیرد.

با استفاده از گزارش‌های رادیو اروپای آزاد و رادیو فردا؛ ف.ر.، ف.ع./ ب.ب.
XS
SM
MD
LG