لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

خاطرات سلمان رشدی از حمله با چاقو به او و روزهای پس از آن منتشر می‌شود


کتاب خاطرات سلمان رشدی در آمریکا توسط موسسه انتشاراتی «رندوم هاوس» منتنشر می‌شود
کتاب خاطرات سلمان رشدی در آمریکا توسط موسسه انتشاراتی «رندوم هاوس» منتنشر می‌شود

خاطرات سلمان رشدی از حمله سال گذشته که باعث نابینایی چشم راست و آسیب دیدن دست چپ او شد با عنوان «چاقو: مراقبه‌ها پس از اقدام به قتل» فروردین سال آینده منتشر خواهد شد.

آقای رشدی در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۱۹ مهر از سوی موسسه انتشاراتی «پنگوئن رندوم هاوس» منتشر شد، گفت: «نوشتن این کتاب برای من ضروری بود، راهی برای تسلط بر آنچه که اتفاق افتاد و پاسخ دادن به خشونت به وسیله هنر».

سلمان رشدی مرداد پارسال هنگام شروع سخنرانی در اجتماعی در شهر نیویورک توسط یک مرد مهاجم مورد حمله قرار گرفت که با چاقو چندین بار گردن و ناحیه شکم او را مجروح کرد.

مهاجم که هادی مطر معرفی شده است، در جلسه دادگاه اتهام حمله فیزیکی و اقدام به قتل را رد کرد.

پس از صدور فتوای قتل سلمان رشدی از سوی روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، در سال ۱۳۶۸ به خاطر «کفرگویی» کتاب آیات شیطانی، او سال‌ها در خفا و تحت حفاظت دائمی پلیس زندگی می‌کرد.

اما ازحدود ده سال پیش تا حمله سال گذشته او بدون محافظت یا محدودیت چندانی زندگی می‌کرد و علاوه بر تدریس در دانشگاه به کرات در مجامع عمومی نیز حضور پیدا می‌کرد.

کتاب خاطرات سلمان رشدی در آمریکا قرار است توسط موسسه انتشاراتی «رندوم هاوس» منتشر شود.

این موسسه در فوریه امسال تازه‌ترین رمان او به نام «شهر پیروزی» را که قبل از وقوع حمله سال گذشته تکمیل شده بود، منتشر کرد.

آقای رشدی در کارنامه خود آثار ادبی متعدد و بسیار موفقی دارد از جمله «بچه‌های نیمه شب» که قبل از صدور فتوا در ایران جایزه ادبی دریافت کرد و «شرم» که آن نیز با ترجمه مهدی سحابی در ایران منتشر شد و وزارت ارشاد آن را به عنوان کتاب برگزیده در حوزه ترجمه سال ۱۳۶۴ اعلام کرد.

این نویسنده برای فعالیت ادبی خود جوایز متعددی از جمله جایزه بوکر در سال۱۳۷۰ و مقام افتخاری شوالیه را از ملکه بریتانیا دریافت کرده است.

او یکی از مدافعان برجستهٔ آزادی بیان و رئیس سابق انجمن قلم آمریکا است.

مدیرعامل موسسه انتشاراتی «پنگوئن رندوم هاوس» روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: «خاطرات سلمان رشدی کتاب سوزانی است که قدرت کلمات در فهم وقایع غیرقابل تصور را یادآوری می کند. ما از انتشار این کتاب بسیار مفتخریم و از پشتکار و عزم سلمان رشدی برای گفتن داستانش و بازگشت به کاری که عاشق آن است در حیرتیم.»

سلمان رشدی فوریه امسال در مصاحبه با مجله «نیویورکر» گفت بسیار تلاش کرده که از «تلخ‌کامی و تلافی‌جویی» پرهیز کند و مصمم است «که به آینده نگاه کند و نه گذشته».

او در همان مصاحبه افزود که پس از حمله سال گذشته مثل سال‌های پس از صدور فتوای قتلش، نوشتن داستان برایش دشوار است و ممکن است خاطرات خود را بنویسد.

او در کتاب «جوزف آنتون» که در سال۱۳۹۱ منتشر شد خاطرات خود از سال‌های پس از صدور فتوا را بازگو کرده است.

XS
SM
MD
LG