لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

ایران می‌گوید پادشاه عربستان ابراهیم رئیسی را به ریاض دعوت کرده است


سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی
سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی

یک مقام بلندپایه جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۲۸ اسفند گفت که پادشاه عربستان از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، برای سفر به ریاض دعوت کرده است.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری ایران، در توئیتی نوشت: سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در نامه‌ای به آقای رئیسی ضمن استقبال از توافق دو کشور، از او برای سفر رسمی به ریاض دعوت کرد و و خواستار تقویت همکاری‌های اقتصادی و منطقه‌ای شد.

او گفت که رئیس‌جمهوری اسلامی از این دعوت استقبال کرده است.

رسانه‌ها و دولت عربستان هنوز رسما این خبر را تایید نکرده‌اند.

هم‌زمان حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز یکشنبه اعلام کرد که به زودی با همتای عربستانی خود دیدار خواهد کرد.

او در یک نشست خبری گفت تا این لحظه توافق داریم که هیئت‌های فنی دو طرف، از سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها بازدید کنند و مقدمات عملی بازگشایی سفارتخانه‌ها را فراهم کنیم.

به گفته امیرعبداللهیان، ایران سه محل را برای دیدار آتی وزرای خارجه دو کشور پیشنهاد داده است؛ اما اشاره‌ای به این محل‌ها و زمان دیدار نکرد.

ایران و عربستان هفته گذشته با میانجی‌گری چین توافق کردند که مناسبات دیپلماتیک را احیا کرده و سفارت‌خانه‌های خود را در پایتخت‌های یکدیگر را بازگشایی کنند. در پی آن، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی نیز به امارت سفر کرد تا تنش‌ها با این کشور نیز کاهش یابد.

حسین امیرعبداللهیان (نفر وسط) در حال رفتن به یک نشست خبری در روز یکشنبه ۲۸ اسفند
حسین امیرعبداللهیان (نفر وسط) در حال رفتن به یک نشست خبری در روز یکشنبه ۲۸ اسفند

آقای امیرعبداللهیان می‌گوید سلطان عمان در سفری که به منامه کرده بود، ابتکار و پیشنهادی برای عادی‌سازی روابط ایران و بحرین نیز انجام داد و دو ماه پیش توافق اولیه‌ای از این طریق برای بازدید هیئت‌های فنی وزارت‌ خارجه ایران و بحرین از سفارتخانه‌ها حاصل شد و ایران هیات فنی خود را به منامه اعزام کرد.

بحرین نیز همراه با عربستان، در سال ۱۳۹۴ و در پی حمله به سفارت ریاض در تهران، روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی قطع کرد.

امارات متحده در دی‌ماه ۱۳۹۴ پس از حمله به سفارت عربستان، سفیرش در تهران را فراخواند و سطح روابط خود را به کاردار کاهش داد. امارات متحده عربی و ایران از سال ۱۳۹۸ گام‌هایی برای کاهش تنش برداشتند.

امارات متحده عربی در ۳۰ مرداد امسال سفیر خود را به ایران بازگرداند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین از آغاز مذاکرات با مصر برای ارتقاء روابط با ایران خبر داد.

XS
SM
MD
LG