لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

شرکت سرّی ازبکستان پس از افشاگری رادیو اروپای آزاد وارد مرحله «مخفی‌کاری» شد


شرکتی سرّی در ازبکستان که به خانواده رئیس‌جمهور این کشور مرتبط است، پس از افشاگری اخیر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی مبنی بر اینکه این شرکت به‌رغم نداشتن هیچ سابقه‌ای در حوزه تجارت عمومی، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار قرارداد محرمانه دولتی در زمینه گاز منعقد کرده است، به سرعت برای احیای وب‌سایت غیرفعال خود دست به کار شد.

گزارش افشاگرانه رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، منتشرشده در ۲۵ آوریل (ششم اردیبهشت)، نشان داد که این شرکت به نام «گروه اولتیمو با مسئولیت محدود» (Ultimo Group Limited) به شکلی پنهانی در مناقصه‌ای در سال ۲۰۲۱ برنده شده تا به عنوان واسطه در قراردادی حداقل ۳۶ میلیون دلاری جهت تحویل گاز طبیعی با قیمت‌های گزاف به بزرگ‌ترین کارخانه سیمان ازبکستان، که در آن زمان متعلق به دولت بود، عمل کند.

این تحقیقات نشان داد که گروه اولتیمو که تنها یک ماه پس از تأسیس موفق به کسب این قرارداد دولتی شده است، پیوندهای متعددی با یکی از افراد مورد اعتماد و نزدیک به اتابک عمروف، داماد شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور ازبکستان دارد. داماد آقای میرضیایف به عنوان معاون رئیس امنیتی میرضیایف خدمت می‌کند.

ظهور ناگهانی و پرسود گروه اولتیمو در بخش گاز ازبکستان از این‌رو خیره‌کننده بود که این شرکت تقریباً برای عموم ناشناخته بوده و حتی یک وب‌سایت فعال نیز نداشته است.

وب‌سایت «گروه اولتیمو با مسئولیت محدود»، شرکت مجهول‌الهویه ازبکستانی، تا صبح روز ۲۵ آوریل (ششم اردیبهشت)، یعنی همان روزی که رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی تحقیقات خود در مورد این شرکت را منتشر کرد، برای سال‌ها «در دست ساخت» بود.

اما کمی پس از انتشار این تحقیقات، محتوای جدیدی به این وب‌سایت اضافه شد که شامل لوگوی شرکت، تصاویر عمومی از بایگانی و چندین خبر کوتاه و مربوط به گذشته با تاریخ‌هایی بیش از سه سال پیش بود.

اکثر اخباری که به این وب‌سایت اضافه شده بیشتر از یک پاراگراف نیستند و به‌طور دقیق عناوین و مقالاتی را بازتاب می‌دهند که توسط پایگاه خبری ازبکستانی Gazeta.uz منتشر شده‌اند.

پس از انتشار تحقیقات رادیو اروپای آزاد، همچنین یکی از شخصیت‌های کلیدی شاخه‌ای از شرکت اولتیمو در امارات، یعنی دانیار قدیروف اهل ازبکستان موقتاً حساب اینستاگرام خود را بست.

تماس‌های رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی با شماره تلفن‌های ذکرشده بر روی وب‌سایت جدید گروه اولتیمو هم نشان می‌دهد این تلفن‌ها غیرفعال است و این شرکت به درخواست ارسالی از طریق ایمیل برای اظهارنظر هم پاسخ نداده است.

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی نتوانسته هیچ سابقه‌ای از فعالیت تجاری گروه اولتیمو پس از سال ۲۰۲۲ پیدا کند.

تحقیقات رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی نشان داده است که گروه اولتیمو حداقل ۶۶ میلیون دلار از طریق حواله‌های بانکی از اوزترانس‌گاز، شرکت انحصاری دولتی در زمینه انتقال گاز ازبکستان، دریافت کرده است.

این مبلغ بر اساس یک قرارداد گاز صورت گرفته که جزئیات آن همچنان نامشخص باقی مانده است.

با اینکه شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان، بارها به‌صورت علنی خواستار ریشه‌کن کردن فساد و خویشاوندسالاری شده است، سازمان «شفافیت بین‌الملل» در آخرین ارزیابی خود از ازبکستان نوشت که این کشور غنی از گاز که پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی است، «همچنان یک دولت اقتدارگرا دارد که با سطوح بالایی از فساد، خویشاوندسالاری و سوءاستفاده از قدرت درگیر است.»

بکتیگول چینیبایوا و رین آلیاس از رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در تهیه این گزارش مشارکت کردند.
XS
SM
MD
LG