لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

نتیجه یک نظرسنجی: پیام‌رسان‌های داخلی کم‌اقبال‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران هستند


یک نظرسنجی داخلی نشان می‌دهد اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در بین ایرانیان است و پیام‌رسان‌های داخلی کم‌ترین اقبال را در میان شهروندان دارند.

بر اساس آخرین نظرسنجی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، که دوشنبه دوم بهمن منتشر شد، ۴۶.۵ درصد مردم ایران از رسانه اجتماعی ‌‏اینستاگرام و ۳۵.۳ درصد از پیام‌رسان واتس‌اپ و ۳۴.۶ درصد هم از پیام‌رسان تلگرام استفاده می‌کنند.

نتایج این نظرسنجی هم‌چنین نشان می‌دهد که پیام‌رسان‌های داخلی با وجود تبلیغات گسترده از محبوبیت کمتری در بین ایرانیان برخوردار هستند.

بر اساس این نظرسنجی، تنها حدود ۲۵ درصد از مردم پیام‌رسان داخلی «ایتا»، حدود ۲۴ درصد «روبیکا» و حدود هشت درصد «بله» را مورد استفاده قرار می‌دهند و میزان استفاده از سایر ‏پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز کمتر از هفت‌درصد برآورد شده است.

این آمار در حالی به دست آمده است که پیام‌رسان‌های داخلی از بودجه‌های کلان دولتی بهره‌ می‌برند و تبلیغات زیادی برای افزایش ضریب نفوذ آن‌ها در میان کاربران ایرانی صورت می‌گیرد، حال آن‌که شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی کاملا فیلتر هستند و کاربران برای ورود به آن‌ها باید از فیلترشکن استفاده کنند.

بر اساس نظرسنجی پیشین ایسپا که خرداد ۱۴۰۱ منتشر شد، واتس‌اپ با سهم ۷۱.۱ درصدی، پرطرفدارترین پیام‌رسان، شناخته شده و اینستاگرام با سهم ۴۹.۴ درصدی به‌عنوان محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران معرفی شده بود.

گروه «دیتاک» که یک گروه اطلاعاتی اینترنتی داخل ایران است، اوایل خرداد امسال گزارش داده بود که در سال ۱۴۰۱، ۵۴ درصد از ایرانیان که ظاهرا شامل ایرانیان خارج از کشور نیز می‌شد، عضو شبکه‌های اجتماعی هستند.

منابع غیر رسمی شمار ایرانیان خارج از کشور را بین چهار تا ۱۰ میلیون نفر برآورد کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۱ که نیمی از آن با اعتراضات سراسری و تشدید فیلترینگ همراه شده بود، ۵۸ تا ۶۱ میلیون ایرانی کاربر تلگرام بودند، ۴۲ تا ۴۶ میلیون ایرانی در اینستاگرام فعالیت کردند و حدود چهار میلیون ایرانی نیز در توئیتر (ایکس) بودند.

گزارش‌ها و نتایج نظرسنجی‌های مختلف نشان می‌دهد تلاش بی‌وقفه نهادهای ارتباطاتی و امنیتی جمهوری اسلامی برای فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی غربی در ایران و جلوگیری از استفاده شهروندان از فضای مجازی، در عمل ناکام مانده است.

از سوی دیگر، بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی و افراد وابسته به آن نیز برای دسترسی به کاربران ایرانی، از شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های خارجی استفاده می‌کنند که همین موضوع انتقادات کاربران را برانگیخته است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیوفردا/ف.ع/ ک.ر
XS
SM
MD
LG