لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

مدیر مدرسه دینی سنندج: روحانیون اهل سنت اجازه سفر به شهرهای سنی نشین را ندارند


مسجد جامع سنندج (عکس از آرشیو)
مسجد جامع سنندج (عکس از آرشیو)

حسن امینی، مدیر مدرسه علوم دینی امام بخاری در سنندج، با اعلام اینکه وضعیت اهل سنت در دولت حسن روحانی «بدترشده»، خبر داد که روحانیون اهل سنت اجازه سفر به شهرهای سنی نشین را ندارند و وزارت اطلاعات مانع از سفر او به زاهدان شده است.

این روحانی شاخص اهل سنت درمصاحبه با وب سایت کمپیبن حقوق بشر درایران اعلام کرد که قصد سفر به زاهدان و حضور در همایش فارغ‌التحصیلی طلاب اهل سنت را داشته که اداره اطلاعات سنندج با احضار او از این سفر ممانعت کرده است.

آقای امینی همچنین گفت که سال ۸۸ پس از سخنرانی در مراسم فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم مسجد مکی زاهدان به مدت ۱۰ روز بازداشت شده و از آن سال به بعد از سفرش به زاهدان ممانعت شده است.

مولانا گرگیج،امام جمعه اهل سنت بلوچ آزاد شهر در استان گلستان، دیگر روحانی شاخص اهل سنت است که وزارت اطلاعات مانع از سفر او به زاهدان و حضورش در مراسم فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم مسجد مکی زاهدان در روز ۲۳ فروردین شده است.

درهمین حال آقای امینی گفت که روحانیون اهل سنت اجازه سفر به شهر های سنی نشین را ندارند و فقط اجازه دارند یکدیگر را در تهران ملاقات کنند.

وی اضافه کرد: «از وزارت اطلاعات که به من گفتند نباید بروی. گفتم چرا نروم گفتند مراسم مخصوص خودشان است. گفتم مراسم دینی و علمی که مخصوص به خود ندارد شما برای هفته وحدت در تهران از همه استان‌ها دعوت می‌کنید، از کشورهای خارجی هم دعوت می‌کنید چطور اینجا می‌شود مخصوص خودشان؟».

مولوی عبدالحمید که خود شناخته‌ترین چهره اهل سنت در چارچوب حکومت جمهوری اسلامی است نیز در آذر ماه سال گذشته خبر داده بود که برای سفر به بیشتر استان‌های ایران برای او محدودیت ایجاد شده است.

محدودیت برای سفر مولوی عبدالحمید درحالی است که رهبر جمهوری اسلامی در شهریور ماه سال ۹۶ در اقدامیبی سابقه، در پاسخ به نامه او که به «تبعیض» نسبت به اهل سنت انتقاد کرده بود، نوشت که ارکان جمهوری اسلامی موظفند «بر اساس قانون اساسی» بین ایرانیان تبعیض روا ندارند.

در همین حال علی یونسی، مشاور حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی، روز سه شنبه ۱۸ فروردین در مصاحبه ای خواستار «تبعیض مثبت» برای حضور «اقلیت‌های قومی» و اهل سنت در سمت‌های دولتی شده و محروم شدن اقلیت‌ها از مناصب و موقعیت‌های اجتماعی را خلاف «امنیت و انسجام ملی» خوانده بود.

با این حال حسن امینی گفت که وضعیت اهل سنت پس از ریاست جمهوری حسن روحانی «هیچ تغییر مثبتی نکرده» و « بدتر شده» است.

وی اعلام کرد که شورای مجمع فقهی اهل سنت در کردستان به دلیل احضار و تهدید اعضای آن از سوی وزارت اطلاعات کار خود را متوقف کرده و برخی مدارس اهل سنت نیز تعطیل شده اند.

ﻣﺠﻤﻊ فقهی جمعی از علمای اهل سنت ایران ۲۲ تیر ماه ۹۶ فعالیت خود را تعلیق کرد.

اهل سنت همچنین در تهران از داشتن مسجد در تهران محروم هستند و سال ۹۴ نیز نمازخانه اهل ‌سنت در منطقه پونک تهران، «توسط نیروهای شهرداری» و با «پشتیبانی نیروهای انتظامی و امنیتی» تخریب شد.

چهره‌های شاخص اهل سنت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ از حسن روحانی حمایت کردند و استان‌های کردستان با ۷۵ درصد و سیستان و بلوچستان با حدود ۷۳ درصد، بیشترین رأی را به او دادند.

پس از پیروزی حسن روحانی نیز فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس از او خواستند که «در بین وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم، نخبگان اهل سنت کشور نیز حضور پررنگ داشته باشند» اما در نهایت وزیر اهل سنت معرفی نشد.

پس از آن حاصل داسه، فعال سیاسی کرد و نماینده سابق مجلس، بدون ذکر نام اعلام کرد که «برخی مراجع تقلید شیعه در تماس با حسن روحانی و برخی از رهبران اصلاح‌طلبان، خواستار معرفی نشدن وزیر اهل سنت شده‌اند».

انتصاب استاندار اهل سنت برای استان‌هایی با اکثریت سنی‌نشین نیز از جمله خواسته‌ها از دولت آقای روحانی بود اما به این خواسته توجهی نشد.

در همین حال براساس گزارش ها، حاصل داسه و جلال جلالی زاده،دو نماینده سابق اهل سنت مجلس و از مسئولان ستادهای حسن روحانی در استانهای غربی ایران،در پائیز سال 96 توسط وزارت اطلاعات احضار و بازجویی شدند.

در دولت اول حسن روحانی، عماد حسینی از نمایندگان اهل سنت مجلس هشتم، به عنوان معاون وزیر نفت و صالح ادیبی به عنوان نخستین سفیر کرد اهل سنت در ویتنام و کامبوج منصوب شدند.

در دولت دوم آقای روحانی نیز سلیمان پاک سرشت، از کردهای اهل سنت ایران به عنوان رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور منصوب شده است.

علاوه بر اهل سنت، پیروان ادیان زرتشتی، یهودی و مسیحی ایران به عنوان سه اقلیت دینی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی، از داشتن سمت‌های بالای دولتی محروم هستند.

درهمین حال وضعیت سپنتا نیکنام،عضو زرتشتی شورای شهر یزد که با حکم دیوان عدالت اداری تعلیق شده همچنان نامشخص است.

همچنین بهائیان، دیگر گروه دینی اقلیت در ایران هستند که حتی از حقوقی مانند تحصیل در دانشگاه و داشتن شغل‌های دولتی محرومند.

XS
SM
MD
LG