لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

کامیون‌داران در ایران دوباره اعتصاب کردند


گزارش‌های منتشره حاکی است که گروهی از کامیون‌داران در شهرهای مختلف ایران روز یکشنبه اول مهر بار دیگر اعتصاب خود را از سر گرفته‌اند. در برخی از شهرها این اعتصاب از روز شنبه آغاز شده بود.

در همین حال، جمال حمیدی مدیر پایانه حمل نقل بندر امام خمینی در استان خوزستان در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت که روز یکشنبه اکثر کامیون‌داران این پایانه دست از کار کشیدند.

به گفته آقای حمیدی، در حالی که روزانه دو هزار کامیون در این پایانه فعالیت می‌کردند، روز یکشنبه تنها ۳۰۰ کامیون فعال بودند.

خبرگزاری ایرنا گرانی قطعات یدکی به ویژه لاستیک، شیوه نوبت‌دهی بار، امکانات رفاهی از جمله بیمه تکمیلی و حقوق اندک بازنشستگی، عوارض بالای جاده‌ای و افزایش دلالی بار را از جمله مشکلات کامیون‌داران اعلام کرده است.

در همین حال کاهش نرخ عوارضی اتوبان‌ها، حذف دلالان و واسطه‌ها از پایانه‌ها و باربری‌ها، اجباری کردن اعلام بارها در سالن‌های اعلام بار در سراسر کشور و نظارت بر برخوردهای سلیقه‌ای مامورین راهنمایی و رانندگی و مجازات مامورین و افسران رشوه‌گیر از جمله خواسته های کامیون‌داران اعلام شده است.

​کامیونداران پیش از این نیز در خردادماه اعتصاب کرده بودند.

پایین بودن کرایه حمل بار، سهم بالای پرداختی به شرکت‌های حمل‌ونقل، افزایش هزینه بیمه و تأمین اجتماعی، افزیش بهای سوخت و قیمت لوازم یدکی و مورد نیاز بر اثر نوسانات بازار ارز از مشکلات رانندگان گزارش شده بود.

کامیونداران خواهان ۳۵ تا ۵۰ درصد افزایش کرایه شده‌ و گفته‌ بودند به کمتر از ۳۵ درصد رضایت نخواهند داد.

با این حال دولت کرایه کامیون‌ها را ۲۰ درصد افزایش داده است.

وزارت راه و شهرسازی پیش از این به رانندگان وعده داده بود طرحی را دنبال می‌کند که انجمن صنفی رانندگان بتواند با ارز دولتی لاستیک وارد کند.

تهیه لایحه برای اصلاح قوانین و پرداخت سهم بازنشستگی و بیمه رانندگان از جمله دیگر وعده‌های مقامات این وزارتخانه بوده است.

سیستم کامپیوتری فرودگاه شهر تبریز روز ۱۶ خردادماه به دست گروه تپندگان هک شد و پیامی در حمایت از اعتصاب کامیون‌داران در آن منتشر شد.

بر اساس خبرگزاری‌ ایرنا، کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ، فضای مجازی و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG