لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

ترامپ می‌گوید عفو ادوارد اسنودن در دست بررسی است


ادوارد اسنودن، همکار پیشین نهادهای امنیتی آمریکا، پس از افشای مدارک فوق‌ سری در سال ۲۰۱۳ به روسیه گریخت
ادوارد اسنودن، همکار پیشین نهادهای امنیتی آمریکا، پس از افشای مدارک فوق‌ سری در سال ۲۰۱۳ به روسیه گریخت

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از بررسی عفو احتمالی ادوارد اسنودن، پیمان‌کار پیشین نهادهای امنیتی ایالات متحده، خبر داد.

اسنودن پس از چند سال همکاری با آژانس امنیت ملی آمریکا و در نهایت، افشای مدارک فوق سری در سال ۲۰۱۳ به روسیه گریخت و هفت سال است که در این کشور زندگی می‌کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، آقای ترامپ روز شنبه ۲۵ مرداد در نشستی مطبوعاتی در نیوجرسی اعلام کرد که عفو ادوارد اسنودن را بررسی می‌کند.

این اظهارنظر در پی گفت‌وگوی اخیر ترامپ با روزنامه «نیویورک پست» صورت می‌گیرد که وی در آن گفته بود: «بسیاری از مردم گمان می‌کنند با او (اسنودن) منصفانه رفتار نمی‌شود.»

این نخستین بار است که دونالد ترامپ از زمان تصدی ریاست جمهوری در کاخ سفید درباره اسنودن اظهارنظر می‌کند.

ترامپ علاوه بر تایید بررسی عفو اسنودن اذعان داشت: «این موضوعی است که حتما مد نظر قرار می‌دهم. مردم بسیاری طرفدار او هستند. من او را نمی‌شناسم و هرگز ملاقاتش نکرده‌ام. اما مردم بسیاری هوادار او هستند.»

به نظر می‌رسد اظهارات اخیر ترامپ، خود اسنودن را نیز شگفت‌زده کرده است. او روز جمعه ۲۴ مرداد در صفحه توئیترش در واکنش به مصاحبه رئیس جمهور با نیویورک پست نوشت: «آخرین باری که شنیدیم کاخ سفید، موضوع عفو را بررسی می‌کند سال ۲۰۱۶ بود؛ وقتی همان دادستان کل که زمانی مرا متهم اعلام کرده بود، جانب انصاف را گرفت و اذعان داشت که اقدام من در افشای سیستم غیرقانونی کنترل و شنود گسترده شهروندان، (در واقع) خدمت به مردم بوده است.»

هفت سال پیش در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، اسنودن اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌داد آژانس امنیت ملی آمریکا دست به شنود و کنترل گسترده مکالمات انبوهی از شهروندان و رهبران کشورهای هم‌پیمان آمریکا، از جمله آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان زده است.

از سوی دیگر، مقام‌های آمریکا سال‌هاست که در پی استرداد و بازگرداندن اسنودن به ایالات متحده هستند تا او را بابت اتهام‌های «جاسوسی» به دادگاه بکشانند. آنها می‌گویند اسنودن با انتشار اسناد و اطلاعات محرمانه، امنیت ملی آمریکا را «به خطر انداخته است» و باید محاکمه شود.

اسنودن، پس از ابطال گذرنامه‌اش توسط آمریکا، به روسیه گریخت. دولت آمریکا بارها از روسیه تقاضای استرداد او را کرده اما مسکو به این درخواست‌ها پاسخ منفی داده‌ است. خود او نیز بارها در مصاحبه‌های مختلف تاکید کرده که کار خلافی انجام نداده است.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، نرم شدن موضع دونالد ترامپ در قبال اسنودن از چرخشی چشمگیر در این زمینه حکایت دارد. ترامپ پیش از این، در جریان کارزار انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶، به شدت از اسنودن انتقاد کرده و در صفحه توئیترش، او را فردی «خائن» و «جاسوس» خوانده بود که «باید اعدام شود».

با این حال، آن‌طور که ترامپ در نشست دیروز به خبرنگاران گفت، او بر این باور است که آمریکایی‌ها در هر دو طیف سیاسی چپ و راست، بر سر موضوع اسنودن اختلاف نظر دارند.

ترامپ افزود:‌ «از نظر بسیاری از مردم باید جور دیگری با وی رفتار شود. اما سایرین فکر می‌کنند او مرتکب اشتباهات خیلی بدی شده است.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین به عملکرد رهبران پیشین جامعه اطلاعاتی و پلیس فدرال این کشور (اف‌بی‌آی) شدیدا حمله و از کریستوفر ری، رئیس کنونی پلیس فدرال آمریکا، انتقاد کرد. این در حالی است که آقای ری به عنوان گزینه پیشنهادی از سوی ترامپ در سال ۲۰۱۷، موفق به کسب تصدی در این جایگاه شد.

XS
SM
MD
LG