لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

زلنسکی خواستار اتحاد غرب برای متوقف کردن روسیه شد


رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید «پوتین درنده‌‌ای است که اشتهایش با جنس یخ‌زده سیراب نمی‌شود»
رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید «پوتین درنده‌‌ای است که اشتهایش با جنس یخ‌زده سیراب نمی‌شود»

رئیس‌جمهور اوکراین از غرب خواست در برابر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اتحاد و یکپارچگی نشان دهد و برای تضمین شکست مسکو در تهاجم نظامی کمک به کی‌یف را افزایش دهد.

ولودیمیر زلنسکی سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه در سخنرانی خود در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: اکراه کشورهای غربی در حمایت از اوکراین و نگرانی آن‌ها از احتمال گسترش جنگ با روسیه زمان را به هدر می‌دهد و ممکن است جنگ را سال‌ها طولانی کند.

رئیس‌جمهور اوکراین افزود: «در واقع پوتین تجسم جنگ است. او تغییر نخواهد کرد. ما باید تغییر کنیم. ما باید تا حدی تغییر کنیم که جنون نهفته در سر این مرد و یا هر متجاوز دیگری هرگز چیره نشود.»

پس از گذشت حدود دو سال از شروع تهاجم نظامی روسیه، آقای زلنسکی خطاب به حاضران در داووس تاکید کرد که به شدت با منجمد شدن وضعیت جنگی در خطوط جبهه فعلی مخالف است.

او افزود: «پوتین درنده‌‌ای است که اشتهایش با جنس یخ‌زده سیراب نمی‌شود.»

پس از ضد‌حملات تابستان که در شکستن خطوط دفاعی روسیه در جبهه های شرقی و جنوبی موفقیت چندانی کسب نکرد ارتش اوکراین اکنون آرایش دفاعی به خود گرفته است.

یکی از اهداف مهم دولت اوکراین احیای کمک‌های نظامی و مالی غرب است که از حدود دو ماه پیش به‌دلیل اختلاف‌نظر در کنگره آمریکا و عدم توافق کشورهای عضو اتحادیه اروپا معلق مانده است.

از سوی دیگر، کی‌یف با ایجاد تغییراتی در قانون نظام وظیفه تلاش می‌کند سربازان بیشتری را به جبهه‌های جنگ بسیج کند و با نوسازی صنایع تسلیحاتی داخلی می‌کوشد کمبود مهمات به خصوص گلوله‌های توپ را جبران کند.

آقای زلنسکی پس از سخنرانی خود در بخش پرسش و پاسخ گفت در مورد رفع موانع کمک مالی اتحادیه اروپا به اوکراین «نشانه های مثبتی» دریافت کرده است.

او ابراز امیدواری کرد که آمریکا نیز در هفته‌های آینده کمک بیشتر به اوکراین را تصویب کند.

رئیس‌جمهور اوکراین قبل از سخنرانی خود در حاشیه اجلاس داووس با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و همچنین ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و گروهی از مدیران موسسات بزرگ مالی و سرمایه گذاری از جمله مدیران «جی پی مورگان» دیدار و گفتگو کرد.

XS
SM
MD
LG