لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۸

شورای امنیت درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل را به کمیته مربوطه ارجاع داد


رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه درخواست مقامات فلسطین برای عضویت کامل در این نهاد را به کمیته پذیرش اعضای جدید ارجاع داد.

ونسا فریزر، سفیر کشور مالت در سازمان ملل متحد، پیشنهاد داد که این کمیته برای بررسی درخواست فلسطین بعدازظهر دوشنبه تشکیل جلسه دهد و گفت که بررسی‌ها باید طی ماه جاری میلادی به انجام برسد. مالت رئیس دوره‌ای شورای امنیت در ماه آوریل است.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد، پس از این نشست به خبرنگاران گفت: «ما صادقانه امیدواریم که ۱۲ سال پس از آن که وضعیتمان در سازمان ملل به عنوان ناظر پدیرفته شد، اکنون شورای امیت با پذیرش فلسطین به عنوان عضو کامل راه را برای اجرای راه‌جل دو کشوری که مورد اجماع جهانیان است، هموار کند.»

تشکیلات خودگردان فلسطین چهارشنبه هفته گذشته خواستار بررسی دوباره درخواست سال ۲۰۱۱ فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد شده بود. فلسطین اکنون همانند واتیکان عضوغیرناظر سازمان ملل متحد است.

کمیته پذیرش اعضای جدید در وهله نخست بررسی می‌کند که آیا دولتی که چنین درخواستی را مطرح کرده است شرایط عضویت در سازمان ملل را دارد یا نه. این درخواست ممکن است یا بایگانی شود یا در شورای امنیت به رای گذاشته شود. تایید آن نیز نیازمند دست‌کم ۹ رای موافق و عدم وتوی پنج کشور ایالات متحده، روسیه، بریتانیا، چین و فرانسه است.

ونسا فریزر پیش از این نشست به خبرنگاران گفت: «کمیته باید ظرف ماه آوریل این درخواست را بررسی کند.» شورای امنیت نیز در این روز جلسه‌ای غیرعلنی برای بحث درباره نامه درخواست دولت عضوغیرناظر برگزار کرد.

ریاض منصور هفته گذشته به رویترز گفته بود که هدف این است که شورای امنیت روز ۱۸ آوریل در نشست وزرا دراین‌باره تصمیم بگیرد‎.

اما گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه تاکید کرد که کشور فلسطین به منزله تهدیدی علیه امنیت ملی اسرائیل خواهد بود.

وی به خبرنگاران گفت: «موافقت با تشکیل کشور فلسطین نه تنها نقض آشکار منشور سازمان ملل محسوب می‌شود، بلکه این اصل اساسی را نیز نقض می‌کند که همه می‌توانند از طریق مذاکره به یک راه‌حل پایدار دست پیدا کنند.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG