لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

تصویب کمک مالی به اسرائیل و اوکراین در کنگره آمریکا؛ استقبال بایدن، نتانیاهو و زلنسکی


مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، پس از تصویب لایحه حمایت از اوکراین و اسرائیل با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کند
مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، پس از تصویب لایحه حمایت از اوکراین و اسرائیل با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کند

مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه‌ای نادر و با حمایت گستردهٔ نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، بستهٔ ۹۵ میلیارد دلاری حمایت از اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد.

نمایندگان کنگره روز شنبه، اول اردیبهشت‌ماه، با وجود مخالفت شدید نمایندگان افراطی جمهوری‌خواه این لوایح را تصویب کردند و اکنون این قانون برای نهایی شدن به سنای آمریکا می‌رود که اکثریت آن را دموکرات‌ها در دست دارند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که از سال گذشته از کنگره خواسته بود کمک‌های اضافی به اوکراین را تأیید کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اتفاق در یک لحظهٔ اضطراری به وقوع می‌پیوندد، زیرا اسرائیل با حملات بی‌سابقه‌ای از سوی ایران و اوکراین با بمباران مداوم روسیه مواجه است.»

انتظار می‌رود سنا هفتهٔ آینده این مصوبه را تأیید و آن را برای امضا برای آقای بایدن بفرستد.

رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر گفته بود بعد از تصویب این بسته‌های کمکی در کنگره، بلافاصله اجرایی شدن آنها را امضا خواهد کرد.

در این لوایح ۶۰.۸۴ میلیارد دلار برای جنگ اوکراین و ۲۶ میلیارد دلار شامل ۹.۱ میلیارد دلار موارد بشردوستانه، برای کمک به اسرائیل در نظر گرفته شده است.

همچنین انتقال دارایی‌های توقیف‌شدهٔ روسیه به اوکراین نیز در میان لوایح تصویب شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در واکنش به این خبر با قدردانی از کنگرهٔ آمریکا در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «من از مجلس نمایندگان ایالات متحده، هر دو طرف و شخصاً رئیس مایک جانسون به خاطر تصمیمی که تاریخ را در مسیر درست نگه می‌دارد، سپاسگزارم.»

آقای زلنسکی تأکید کرد که تصویب این حمایت مالی «جنگ را از گسترش باز می دارد، جان هزاران و هزاران نفر را نجات می دهد».

در مقابل اما کرملین اعلام کرد که این لایحه باعث «ویرانی» و مرگ بیشتر در اوکراین می‌شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز شنبه به خبرگزاری تاس روسیه گفت که روسیه با اقداماتی در راستای منافع خود پاسخ خواهد داد.

او همچنین گفت قانونی که به دولت ایالات متحده اجازه می‌دهد دارایی‌های توقیف شدهٔ روسیه را مصادره کند و آنها را برای بازسازی به اوکراین منتقل کند، وجهه ایالات متحده را خدشه دار می کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز با قدردانی از تصویب این کمک‌ها در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت که این اقدام نشان دادن «حمایت محکم دو حزبی از اسرائیل و دفاع از تمدن غرب است.»

وزیر امور خارجه اسرائیل هم در واکنش گفت این اقدام «پیام محکمی برای دشمنان ما می‌فرستد.»

در این میان لایحه‌ای غیرمعمول نیز تصویب شد که در آن شبکهٔ اجتماعی محبوب تیک‌تاک را تهدید می‌کند که اگر مالکیت آن از پکن خارج نشود، با ممنوعیت روبرو خواهد شد.

همچنین برای حمایت از تایوان در برابر تهدیدات چین در اقیانوس هند و آرام نیز ۸.۱۲ میلیارد دلار تصویب شد.

کاخ سفید روز جمعه و یک روز پیش از تصویب این لوایح در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جهان ناظر اقدامات کنگره است و تصویب این قانون پیام قدرتمندی را در مورد قدرت رهبری آمریکا در یک لحظهٔ مهم ارسال می‌کند.»

برخی از جمهوری‌خواهان تندرو پیش از این مخالفت شدید خود را با کمک‌های بیشتر به اوکراین اعلام کرده‌اند و برخی معتقدند که ایالات متحده نمی‌تواند با توجه به افزایش بدهی ملی ۳۴ تریلیون دلاری خود، از عهدهٔ آن برآید.

آن‌ها همچنین بارها مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، را تهدید به برکناری کرده‌اند.

باب گود، رئیس گروهی از نمایندگان تندروی کنگره، روز جمعه به خبرنگاران گفت که این لوایح نشان دهندهٔ «سقوط به ورطه بحران مالی بزرگتر» است.

با این وجود دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری، که نفوذ زیادی در این حزب دارد، هفتهٔ گذشته از آقای جانسون حمایت کرد و روز پنج‌شنبه با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت که بقای اوکراین برای ایالات متحده مهم است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ پ.م./ع.م.
XS
SM
MD
LG