لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

رسانه دولتی دانمارک: آژانس امنیت ملی آمریکا از مقامات ارشد اروپایی جاسوسی کرده است


طبق گزارش شبکه دی‌آر، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از جمله شخصیت‌هایی است که هدف این جاسوسی بوده است
طبق گزارش شبکه دی‌آر، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از جمله شخصیت‌هایی است که هدف این جاسوسی بوده است

یک رسانه دولتی دانمارک گزارش داد که آژانس امنیت ملی ایالات متحده (ان‌اس‌ای) با همکاری واحدهای امنیتی دانمارک از مقامات ارشد کشورهای همسایه همچون آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان جاسوسی کرده است.

شبکه تلویزیونی دی‌آر به نقل از ۹ منبع مطلع بدون اشاره به نام آنها عنوان کرد که این اطلاعات در جریان تحقیقاتی از واحد اطلاعات خارجی دانمارک به دست آمده است.

این تحقیقات دوره زمانی دو ساله ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ را شامل می‌شود که بر اساس آن مشخص شده ان‌اس‌ای از کابل‌های انتقال اطلاعات دانمارکی‌ها برای جاسوسی از مقامات کشورهای سوئد، نروژ، فرانسه و آلمان، از جمله فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه سابق آمان و پی‌یر اشتینبروک، رهبر سابق اپوزیسیون این کشور استفاده کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که از سخنگوی صدراعظم آلمان خواسته است دراین باره توضیحی بدهد که جواب داده او نیز هم‌اکنون از طریق رسانه‌ها از این ادعاها باخبر شده است.

دانمارک که متحد نزدیک واشینگتن محسوب می‌شود میزبان چندین ایستگاه کلیدی کابل‌های اینترنتی است که به سوئد، نروژ، آلمان، هلند و بریتانیا متصل است.

تحقیقات مقدماتی از سرویس اطلاعات خارجی دانمارک در سال ۲۰۱۴، یک سال پس از آن آغاز شد که ادوارد اسنودن اسنادی مربوط به فعالیت‌های ان‌اس‌ای را افشا کرد.

پی‌یر اشتینبروک در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی آردی‌ای آلمان این امر را یک «رسوایی سیاسی» نامید و گفت، «مضحک است که سرویس‌های امنیتی کشورهای دوست جاسوسی نمایندگان ارشد دیگر کشورها را می‌کنند».

پیتر هولت‌کوئیست، وزیر دفاع سوئد، نیز به شبکه تلویزیونی سوئدی ای‌وی‌تی گفت که او درخواست تحقیقات کامل دراین‌باره کرده است. همچنین فرانک باک یانسن، وزیر دفاع نروژ عنوان کرد که «این ادعاها را جدی می‌گیرد».

ان‌اس‌ای در واشینگتن اما تاکنون واکنشی به این گزارش‌ها نشان نداده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG