لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۲

زهرا شفیعی، نویسنده و کارگردان، «به علت ضربات مأموران دچار سکته مغزی شد»


زهرا شفیعی پیشتر در تماسی از زندان نحوه بازداشت «خشونت‌آمیز» خود را شرح داده بود
زهرا شفیعی پیشتر در تماسی از زندان نحوه بازداشت «خشونت‌آمیز» خود را شرح داده بود

زهرا شفیعی، نویسنده و کارگردان، «به علت ضربات شدید» که مأموران در هنگام بازداشت او در سال ۱۴۰۲ به سرش وارد کرده بودند، «دچار سکته مغزی شد».

سعید دهقان، وکیل حقوق بشری، روز جمعه،‌ ۲۱ اردیبهشت‌ماه، با انتشار این خبر در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که خانم شفیعی روز پنج‌شنبه هفته گذشته «برای جراحی مغز و برداشتن تومور در بیمارستان بستری شده است».

این هنرمند ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ همزمان با سالگرد کشته‌ شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد جمهوری اسلامی بازداشت شد و سپس در آبان همان سال به صورت موقت از زندان آزاد شد.

او پیشتر در تماسی از زندان نحوه بازداشت «خشونت‌آمیز» خود در خیابان‌ انقلاب تهران را شرح داده و گفته بود که در زمان بازداشت در خیابان چند مأمور زن و مرد «به ‌شدت و به طرز خیلی بد و عجیبی محکم» او را می‌زدند.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری سال گذشته زهرا شفیعی را به ۹ سال و شش ماه حبس محکوم کرد.

پیش از این نیز فعالان سیاسی و مدنی گزارش‌های زیادی را در زمینه خشونت افراطی مأموران امنیتی در زمان بازداشت شهروندان منتشر کرده‌اند.

در یکی از این موارد شبکه حقوق بشر کردستان آذر ۱۴۰۱ خبر داد «شادمان احمدی»، جوانی که به دلیل شرکت در اعتراضات شهر دهگلان بازداشت شده بود، ساعتی پس از دستگیری «بر اثر شکنجه» در بازداشتگاه کلانتری این شهر جان باخت.

XS
SM
MD
LG