لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

قرارداد خط لوله گاز نابوکو بدون حضور ایران امضا شد


نخست وزیر ترکیه (چپ) روز دوشنبه میزبان مقام‌های چند کشور اروپایی بود که برای امضای قرارداد نابوکو به آنکارا آمده بودند.
نخست وزیر ترکیه (چپ) روز دوشنبه میزبان مقام‌های چند کشور اروپایی بود که برای امضای قرارداد نابوکو به آنکارا آمده بودند.
مقام‌های چهار کشور اروپایی روز دوشنبه در آنکارا قرارداد احداث یکی از عظیم‌ترین خط لوله‌های انتقال گاز در جهان موسوم به نابوکو را بدون حضور ایران امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين خط لوله سه هزار و سيصد کيلومتری که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۴ به بهره‌برداری برسد، با حمايت ايالات متحده و به منظور کاستن از ميزان وابستگی کشورهای اروپايی به گاز روسيه ساخته می‌شود.

قرارداد احداث اين خط لوله روز دوشنبه در آنکارا به امضای «رجب طيب اردوغان»، نخست وزير ترکيه، «سرگئی استانيشو»، نخست وزير بلغارستان، «اميل بوک»، نخست وزير رومانی، «گوردون باجنايی»، نخست وزير مجارستان و «ورنر فايمان» صدراعظم اتريش رسيد.

نخست وزير ترکيه امضای اين قرارداد را «لحظه‌ای تاريخی» خواند و در عين حال تاکيد کرد که «امضای اين قرارداد پايان کار نيست، برعکس آغاز کار است.»

هزينه احداث اين خط لوله که از سواحل دريای خزر تا خاک اتريش در مرکز اروپا امتداد دارد، حدود يازده ميليارد دلار پيش‌بينی شده است. در حال حاضر از جمهوری آذربايجان به عنوان اصلی‌ترين تامين‌کننده گاز برای انتقال از طريق اين خط لوله نام برده می‌شود.

در مراحل بعدی قرار است گاز توليدی در ساير کشورهای آسيای ميانه و حتی عراق نيز از طريق اين خط لوله به اروپا منتقل شود.

ايالات متحده آمريکا پيشتر مخالفت خود را با مشارکت ايران در اين پروژه و انتقال گاز ايران از طريق آن اعلام کرده بود.

ريچارد مورنينگ‌استار، نماينده ويژه آمريکا در امور انرژی، در اين باره گفته است، ايران تا زمانی که روابط خود را با کشورهای غربی و ايالات متحده بهبود نبخشيده است نبايد در اين پروژه حضور داشته باشد.

این در حالی است که رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، می‌گويد اگر شرايط اجازه بدهد، او مخالفتی با انتقال گاز ايران از طريق اين خط لوله ندارد.

«انتقال گاز قطر از طريق نابوکو»

هر چند آقای اردوغان از نقش قطر در تامين گاز مورد نياز برای انتقال از طريق اين خط لوله سخن به ميان آورده است، به اعتقاد نخست وزير ترکيه قطر با مشارکت در احداث يک ترمينال گاز مايع در ترکيه می‌تواند گاز توليدی خود را از طريق دريا به ترکيه منتقل کرده و از آنجا وارد خط لوله نابوکو کند.

قطر يکی ديگر از توليدکنندگان عمده گاز طبيعی در منطقه خليج فارس است و با ايران در بهره‌برداری از يک حوزه عظيم گازی در خليج فارس رقابت می‌کند.

احداث خط لوله انتقال گاز نابوکو علاوه بر آن که گاز مورد نياز ترکيه را نيز تامين می‌کند سالانه تا ۴۵۰ ميليون يورو درآمد ترانزيتی برای اين کشور به همراه دارد.

به دنبال امضای قرارداد احداث اين خط لوله و تاکيد بر عدم خريد گاز ايران از سوی کشورهای ذي‌ربط، حجت‌الله غنيمی فرد، معاون سرمايه‌گذاری شرکت ملی نفت ايران، اظهار داشت: «ساخت اين خط لوله زمانی از لحاظ اقتصادی منطقی است که ايران نيز يکی از تامين‌کنندگان گاز آن باشد.»

روز دوشنبه همچنين رضا کسايی‌زاده، مديرعامل شرکت ملی صادرات گاز ايران، نيز با «غيراقتصادی خواندن پروژه نابوکو» از تمايل شرکت‌هايی از بلغارستان، ترکيه، آلمان، ايتاليا و اتريش برای خريد گاز از ايران سخن گفت.

پيش از کنار گذاردن رسمی ايران از پروژه خط لوله نابوکو مقام‌های جمهوری اسلامی همواره بر اهميت اين پروژه تاکيد می‌کردند.
XS
SM
MD
LG