لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

خوردن سير روشی موثر برای کنترل فشار خون


گروهی از دانشمندان استراليايی می گويند که برای آن بخش مبتلايان به بيماری فشار خون که با داروهای معمولی نمی توانند فشار خون را کنترل کنند خوردن سير يک روش بسيار موثر است. نتايج تحقيقات اين دانشوران اخيرا در مجله علمی « مچوريتاس » منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز يک گروه تحقيقاتی به سرپرستی کارين ريد و همکارانش در دانشگاه ادليد استراليا پس از ۱۲ هفته آزمايش روی ۵۰ بيمار متوجه شدند که خوردن چهار کپسول حاوی عصاره سير ميزان فشار خون آنها را به نسبت کسانی که داروهای معمولی را مصرف می کنند، ۱۰ درجه پايين تر نگاه می دارد.

تاثير کپسول های عصاره سير فقط در مورد افرادی موثر بود که به مشکل فشار خون سيستوليک متبلا هستند. مسئول اين گروه پژوهشی می گويد که خوردن سير به صورت ديگر مثل سير خام و يا پودر سير اين تاثير را ندارد.

به گفته کارين ريد سير پخته خاصيت های ويژه اين گياه برای کاهش فشار خون را از دست می دهد. نکته مهم که در اين تحقيقات مشخص شده اين است که عصاره گرفته شده از سير کهنه سلاح موثری برای مقابله با فشار خون است.

خبرگزاری رويترز می افزايد از مدتها پيش در مورد خاصيت های سير مطالبی منتشر شده است از جمله برخی معتقدند که خوردن سير برای پيشگيری از بيماريهای قلبی موثر است. پزشکی سنتی هندی نيز از قرن ها پيش خوردن سير را به عنوان راهی برای درمان فشار خون تجويز می کرده است.

يکی از پزشکان سنتی هند که روش درمان آنها به « آيوروديک » شهرت دارد به خبرگزاری رويترز گفت که قرنها و شايد هزاران سال است که پزشکی سنتی هند از سير به عنوان درمان فشار خون استفاده می کند.
اما کاريد ريد سرپرست تحقيقات اخير در استراليا می گويد که پژوهشهای آنها اولين موردی است که تاثير عصاره سير کهنه بر کاهش فشار خون را ثابت می کند و ارزش آن به عنوان مکمل برای داروهای معمولی تشخيص داده می شود.

فشار خون يکی از عوامل مهم در بيماری قلبی، سکته و نارسايی قلب و کليه است. ميزان خطر ناشی از اين بيماری همراه با افزايش ميزان فشار خون بيشتر می شود. طبق آمارهای موجود حدود يک ميليارد نفر در سراسر جهان از مشکل فشار خون رنج می برند.
XS
SM
MD
LG