لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

«مختارنامه توهینی به صحابه پیامبر اسلام»


صحنه ای از فیلم مختارنامه
صحنه ای از فیلم مختارنامه
پخش سريال مختار نامه در ايران با واکنش روحانيون دانشگاه الازهر مصر روبرو شده است.
به گزارش روزنامه عربی الشرق الاوسط، روحانيون الازهر مصر از مقامات ايرانی خواسته اند تا از پخش اين سريال جلوگيری کنند. اين روحانيون اعلام کردند که در اين سريال به صحابه پيامبر اسلام توهين شده و از کميته تقريب مذاهب در ايران خواسته اند به سرعت وارد عمل شود و ازايجاد آنچه که يک فتنه مذهبی خوانده شده جلوگيری کند.


پيش از اعتراض علمای مصری به پخش سريال مختارنامه از تلويزيون ايران، پايگاه رسمی اطلاع رسانی اهل سنت-سنی آنلاين- به انتقاد از صحنه هايی از اين سريال پرداخته و نوشته است که در اين سريال به صحابه پيامبر و از جمله به عبدالله بن زبير توهين شده است.

اين مسئله يکی از دلايلی است که واکنش علمای الازهر مصر را به اين سريال تلويزيونی برانگيخته است.

از سوی ديگر برخی از سايت ها در ايران از جمله روزنامه کيهان تهران به نقل از مولوی عبدالحميد- امام جمعه اهل سنت زاهدان- نوشت که ديدن اين سريال برای زنان مطلقا حرام است. اما در ساعت پخش اين سريال مردان می توانند برنامه های ديگر صدا و سيما را مشاهده کنند.

اين نقل قول البته از سوی پايگاه خبری اهل سنت ايران تکذيب شده است.


۲- سریال مختارنامه
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:20 0:00



سريال مختارنامه يک مجموعه تلويزيونی ۴۵ قسمتی است که چندی است از شبکه تلويزيونی ايران در حال پخش است. اين سريال به داستان زندگی و قيام مختار ابوعبيد ثقفی می پردازد که پس از حادثه عاشورا به خونخواهی قاتلين حسين- امام سوم شيعيان- برمی خيزد.

حاج حسن امينی، يکی از علمای اهل سنت کرد در ايران درباره اين سريال به راديو فردا می گويد که تماس های زيادی از سوی اهل سنت با او گرفته می شود که نسبت به بعضی از صحنه های اين سريال معترضند.

او می گويد که پخش صحنه هايی از اين سريال قطعا باعث رنجش خاطر برخی از شيعيان هم می شود.

حاج حسن امينی در این مورد می گوید: «اين که مردم کشور را از خود برنجانيد، يعنی بوسيله پخش کردن فيلم هايی که هيچ فايده ايی در برندارد، واقعيت اين است که الان حتی مردم اهل شيعه نيز از بدگويی بيزار شده اند.

ما بايد از راديو تلويزيون و رسانه های گروهی برادری و وحدت را ياد بگيريم. چرا بايد بياييم و از رسانه های گروهی کشورمان يک عده از مردم را، کسانی را که به هر حال مرزداران کشورمان هستند را از خود برنجانيم؟ »

۱- سریال مختارنامه
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:29 0:00


وی می افزاید «بنده به عنوان يکی از روحانیون اهل تسنن، اين کار را محکوم می کنم. اين را ضد برابری و برادری می دانم. اهل تسنن واقعا ناراحت هستند و من مطمئنم اهل تشيع فهميده ما نيز از اين وضع ناراحت هستند و دوست ندارند بوسيله مطالبی که مربوط به هزار سال پيش است و هيچ تاثيری در زندگی امروز آنها ندارد، بيايند و ازهمديگر دلخور و جدا بشوند.»

حاج حسن امينی می گوید «متاسفانه اين کارها تازگی ندارد. در فيلم امام علی هم اين مسئله بود. امروزه ، دنيا، دنيای منطق است. دنيای استدلال است. اگر اينها راست می گويند پس چرا به ما اجازه نمی دهند تا از همين راديو و تلويزيون ايران از خودمان دفاع کنيم؟ اگر اجازه ندادند پس معلوم است که دروغ است.»

پخش سريال مختارنامه در ايران در ميان مراجع شيعه ايران نيز در خصوص به تصوير کشيدن چهره برخی از شخصيت های تاريخی اختلاف ايجاد کرده است.

آيت الله وحيد خراسانی از مراجع تقليد شيعه قم، نسبت به نمايش چهره ابوالفضل عباس – برادر امام حسين- در اين فيلم واکنش نشان تندی نشان داد که سرانجام دست اندرکاران فيلم مجبور به حذف چهره هنرپيشه اين نقش در اين سريال شدند.

پيش از اين نيز سريال های امام علی و يوسف پيامبر با واکنش انتقادآميزی از سوی گروه های سنی و مسيحی روبرو شده بود.

چند سالی است که جمهوری اسلامی سرمايه گذاری هنگفتی را در حوزه محصولات مذهبی- تاريخی، پی ريزی کرده است. که به نظر می رسد علاوه بر پوشش داخلی، جذب مخاطبان و بينندگان عرب منطقه هم از مهمترين سياست های ايران در اين زمينه است.
XS
SM
MD
LG