لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

«تجمع سکوت» ۲۵ خرداد؛ «می خواهیم صدای خود را به گوش حکومت برسانیم»


اردشیر امیر ارجمند، مشاور میرحسین موسوی و سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید.
اردشیر امیر ارجمند، مشاور میرحسین موسوی و سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید.
شورای هماهنگی راه سبز امید از تشکل‌های نزدیک به میر حسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان دولت، با انتشار بیانیه‌ای از مردم دعوت کرده است که بین ساعت ۷ تا ۹ شامگاه پنج‌شنبه ۲۵ خرداد، در اماکن عمومی، به‌ ویژه پارک‌های اصلی شهرها «تجمع اعتراضی سکوت» برگزار کنند.

در همین زمینه رادیو فردا با اردشیر امیر ارجمند مشاور میرحسین موسوی و سخنگوی این شورا گفت و گو کرده است.

رادیو فردا: شورای هماهنگی راه سبز امید، بارها مردم را به تجمع اعتراضی فراخوانده است، این فراخوان جدید چه تفاوتی با فراخوان‌ها و تجمعات اعتراضی قبلی دارد؟

اردشیر امیر ارجمند: تفاوت خاص و جدی‌ای ندارد. ما در هر زمانی مطابق با شرایط و اوضاع و احوال، تاکتیک خاصی را انتخاب می‌کنیم و بزرگداشت روز بیست و پنجم بهمن ماه هم تاکتیک خاص خودش را دارد و ما آن را به کار بردیم و اصل این است که مردم حضور داشته باشند و همدیگر را پیدا کنند تا بتوانند صدای اعتراض خود را به گوش مقامات حکومتی و مردم جهان برسانند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:58 0:00
لینک مستقیم


شورای هماهنگی راه سبز امید در کجای جنبش سبز قرار دارد؟ آیا فکر می‌کنید که این شورا که اعضای آن هم به جز خود شما مشخص نیستند، می‌توانند تاثیری بر افکار عمومی بگذارند؟

به نظرم تا به حال این کار را انجام داده‌اند و قطعا می‌توانند تاثیر مناسبی بر افکار عمومی بگذارند. هر چقدر که بتوانند واقعیت‌های اجتماعی را شناسایی کرده و تاکتیک‌ها و استراتژی‌های بهتری را برای حل این معضلات بربگزینند، قطعا تاثیرشان بیشتر خواهد بود.

تا امروز هم تاثیر زیادی داشته‌اند. این شورا توسط آقایان موسوی و کروبی ایجاد شد و وظیفه آن ایجاد هماهنگی در بدنه جنبش سبز با راهنمایی منشور جنبش سبز است.

پیرو همین پاسخ شما می‌خواهم بپرسم این شورا به جز اعلام فراخوان در مناسبت‌های مختلف، چه کاری انجام داده و چه دستاوری تا به امروز داشته است؟

بیانیه‌ها و فراخوان‌ها جنبه بیرونی اقدامات شورای هماهنگی راه سبز امید است ولی اقدامات بسیار زیادی توسط این شورا انجام می‌شود. ایجاد هماهنگی نیازمند برنامه‌ریزی و صرف وقت است.

در مواقع حساس سال گذشته ما توانسته‌ایم که اجماع‌سازی خوبی اجرا کنیم. نمونه بارز آن در ارتباط با انتخابات مجلس بود که توانستیم این کار را انجام بدهیم. سوای آنچه که در آخرین روز رای‌گیری گذشت، اجماع‌سازی خوبی صورت گرفت.

همچنین در پیوند دادن شبکه‌ها به همدیگر، ایجاد هسته‌ها و همچنین ارتباط با نهادهای مدنی بین‌المللی واحزاب، فعالیت‌های زیادی صورت گرفته‌است.

آگاه‌سازی برای نشان دادن حقانیت جنبش سبز و نشان دادن مشکلاتی که در حکومت وجود دارد و منجر به بروز ناکارآمدی‌هایی می‌شود که با آن دست به گریبانند، بخش دیگری از فعالیت‌های این شورا است.

با این اوصاف، سه سال پس از جنبش سبز و حرکت اعتراضی مردم پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، وضعیت این حرکت اعتراضی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما بسیار امیدواریم. روزهای سختی را پشت سر گذراندیم. ممکن است روزهای سخت‌تری هم در پیش رو داشته باشیم. ولی قطعا و یقینا چشم‌انداز بسیار روشنی پیش روی ما وجود دارد.

امروز مشخصا گفته شده که گفتمان جنبش سبز یک گفتمان سالم، موثر و کارآمد بوده‌است و در مقابل، ما شاهد بوده‌ایم که مجموعه استدلالات و گفتمانی که طرف مقابل انتخاب کرده‌است با شکست مواجه شده‌است.

در عین حال ما باید نقاط ضعف خودمان را شناسایی کنیم و از انتقاد نهراسیم و بتوانیم مسیرمان را ادامه بدهیم و مطمئن باشیم که این راه با پیروزی همراه خواهد بود.

آیا فکر نمی‌کنید که با بازداشت میرحسین موسوی و فضای امنیتی که به وجود آمده و بازداشت‌های وسیعی که صورت گرفته‌است، این حرکت اعتراضی کم‌رنگ شده و حتی گاهی اوقات می‌شود گفت که نمودی ندارد؟

قطعا و یقینا بازداشت رهبران جنبش نمی‌توانسته در نمود خارجی جنبش بی‌تاثیر باشد. اما باقی ماندن آنها در زندان یکی از دلایل حقانیت این جنبش است و به نوبه خودش باعث می‌شود که مردم همیشه در نظر داشته باشند که افرادی که آمدند و بر اساس قانون در انتخابات شرکت کردند و سپس کودتای انتخاباتی صورت گرفت، همچنان بی‌دلیل و بدون هیچ مجوز و دلیل قانونی در زندان هستند.

این مسئله خودش افشاکننده چهره دیکتاتور است.

از آخرین وضعیت آقای مهندس میرحسین موسوی و خانم زهرا رهنورد چه خبری دارید؟

متاسفانه مقامات حکومتی به هیچ وجه قانون را مراعات نمی‌کنند و مدت مدیدی است که آنها را از ملاقات و دیدار با فرزندانشان باز داشته‌اند و ما امیدواریم که این وضعیت تغییر پیدا کند.
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG