لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

واکنش‌ها به سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل


در حالی‌که وزیر خارجه آلمان از سخنرانی حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل استقبال کرده و آن را «امیدوارکننده» دانسته است، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل آن را «طعنه‌آمیز» خوانده است.

گیدو وستروله‪،‬ وزیر خارجه آلمان روز سه‌شنبه دوم مهر ماه، در گفت‌وگو با روزنامه «ولت ام سونتاگ» در واکنش به سخنان حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت این سخنان می‌تواند حرکتی نو را در گفت‌وگوهای دشوار اتمی رقم بزند.

آقای وستروله از آنچه «لحن تازه» ایران نامید، استقبال کرده است.

آلمان یکی از اعضای گروه ۵+۱ است که با ایران مشغول گفت‌وگو بر سر برنامه اتمی‌اش هستند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید انتظار می‌رود وزیر خارجه آلمان با رییس‌جمهوری ایران در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کند. گفته می‌شود او از روحانی خواهد خواست تا در مورد حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران اقدامات جدی تری را پی گیرد.

اما از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و چند تن از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا از سخنرانی روحانی انتقاد کرده‌اند.

آقای نتانیاهو، روز دوم مهر ماه در بیانیه‌ای گفت در این سخنرانی هیچ پیشنهاد عملی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران که او آن را «نظامی» نامیده، ارائه نشده است.

نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر تاکید کرده است که ایران می‌خواهد «زمان بخرد تا فرصت پیدا کند برنامه هسته‌ایش را پیش ببرد».

او سخنان روحانی را «طعنه‌آمیز و ریاکارانه» خوانده است.

سه تن از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی نیز در بیانیه‌ای انتقادهای مشابهی را مطرح کرده‌اند و از دولت خود خواسته‌اند به ایران اجازه ندهد که «برای زمان خریدن دست به فریب‌کاری بزند».

سناتور جان مک‌کین، کلی آیوت و لینزی گراهام که هر سه از هواداران سخت‌گیری علیه ایران هستند این بیانیه را منتشر کرده‌اند.

آنها البته تاکید کرده‌اند که از علاقه دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، برای آزمودن آنچه او علاقه ایران به دیپلماسی نامیده بود، استقبال می‌کنند، اما به انگیزه‌های ایران عمیقا مشکوکند.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، روز ۲۶ شهریور در گفت‌وگو با یک تلویزیون اسپانیایی‌زبان گفته بود: «نشانه‌هایی وجود دارند که روحانی می‌خواهد باب گفت‌وگو با غرب و ایالات متحده را باز کند؛ به شکلی که پیشتر شاهدش نبوده‌ایم».

باراک اوباما در آن زمان گفته بود: «ما باید این (تمایل) را بیازماییم.»

در همین حال، این احتمال نیز مطرح شده بود که باراک اوباما و حسن روحانی در حاشیه نشست عمومی ملل متحد ممکن است با یکدیگر دیدار کنند؛ ولی اتفاق هنوز رخ نداده است.

در مهمانی نهار سازمان ملل که برای شرکت‌کنندگان در مجمع عمومی ترتیب داده شده بود، هیات ایرانی شرکت نکرد.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان به تمایل آمریکا برای دیدار و نیز تدارکاتی که در این زمینه چیده شده بود، اشاره کرد اما گفت «باید برای این کار فرصت داده شود تا به سمت گفت‌وگو در فضای سیاسی برویم و شرایط این کار فراهم شود».

آقای روحانی گفته است بین ایران و آمریکا ۳۵ سال است که رابطه‌ای وجود نداشته و برای دیدار و گفت‌وگوی احتمالی به «زمان» نیاز است.
XS
SM
MD
LG