لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

«اعتراض غرب٬ انتقادهای نتانیاهو از توافق ژنو را به پشت پرده برد»


رسانه‌های اسرائیل سه شنبه پنجم آذر نوشته‌اند با بلند شدن صدای اعتراض کشورهای غربی علیه انتقادهای بسیار تند و علنی بنیامین نتانیاهو از توافق هسته‌ای به دست آمده میان ایران و قدرت‌های جهانی، دولت اسرائیل تغییر رویه داده و تلاش‌هایش در این زمینه را به پشت پرده برده است.

روزنامه هاآرتص نوشت کشورهای غربی غیر از کانادا، یکی پس از دیگری به نتانیاهو و دولتمردان او معترض شده و آشکارا از آنها خواسته‌اند که انتقاد از این توافق را خاتمه داده و هشدار داده‌اند که اسرائیل به کاری دست نزند که توافق را خدشه دار کند.

به نوشته هاآرتص، در این راستا، در کنار پیام‌های علنی رهبران جهانی، پیام‌های محرمانه‌ای نیز برای دولت اسرائیل ارسال شده است.

وبسایت وای. نت نیز نوشت سخنان دوشنبه شب باراک اوباما طعنه‌ای آشکار به نتانیاهو است و نشان می‌دهد که صبر رییس جمهوری آمریکا در برابر نخست وزیر اسرائیل نیز رو به پایان است.

اوباما در سخنرانی خود در سانفرانسیسکو با حمایت قاطع از رویه دیپلماتیک برای حل مسالمت‌جویانه بحران هسته‌ای ایران، در اشاره‌ای روشن به نخست وزیر اسرائیل گفت: «سخنان درشت گفتن و روی میز کوبیدن خیلی آسان است اما موضع‌گیری‌های تند و شاخ و شانه کشیدن، امنیت ما را تامین نمی‌کند.»

نتانیاهو توافق بدست آمده با ایران را «اشتباه تاریخی» نامیده و مدعی است که آمریکا و قدرت‌های دیگر جهان خود قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کرده و عملاً «امکان می‌دهند که خطرناک ترین حکومت دنیا به خطرناک ترین سلاح، بمب اتمی، نزدیک شود».

نتانیاهو مدعی است که هیچ کشوری جز اسرائیل و هیچ سیاستمداری جز او و دولتمردانش «عمق خطرات» ناشی از برنامه هسته‌ای ایران را «به درستی درک نمی‌کنند».

یووال اشتاینیتز٬ وزیر اطلاعات و راهبردی اسرائیل نیز آمریکا را تلویحاً به خیانت به اسرائیل متهم کرده و گفته است این قدرت‌ها ترجیح می‌دهند در دنیای دروغین زندگی کنند.

افزون بر طعنه‌هایی که در سخنان چهارم آذر اوباما نسبت به نتانیاهو دیده می‌شد، روزنامه‌ هاآرتص نیز پنجم آذر نوشت، اظهارات ویلیام هیگ٬ وزیر خارجه بریتانیا نشانه‌ای دیگر از مظنون شدن قدرت‌های جهانی به تحرکات احتمالی دولت نتانیاهو برای لطمه زدن به توافق با ایران است.

آقای هیگ دوشنبه چهارم آذر در سخنانی در مجلس عوام انگلیس ضمن تاکید بر «درک نگرانی‌های اسرائیل» گفت اسرائیل نباید به اقداماتی دست بزند که به عنوان تلاش وی برای «تضعیف» این پیمان تعبیر شود.

لوران فابیوس٬ وزیر امور خارجه فرانسه نیز که هفته گذشته همراه با فرانسوا اولاند٬ رییس جمهوری این کشور به مدت سه روز مهمان رسمی دولتمردان اسرائیل بود، یکشنبه گفت با امضای این پیمان، «گزینه نظامی اسرائیل» از بین رفته است.

جروزالم پست نوشت افزایش این پیام‌های سران جهان به دولت اسرائیل، نتانیاهو را به این صرافت انداخته که تلاش‌های آشکار و بی پرده در برابر قدرت‌ها در مورد ایران را به دیپلماسی محرمانه مبدل کند.

اما نتانیاهو دوشنبه شب با اعلام خبر اعزام یوسی کوهن٬ مشاور امنیت ملی اسرائیل به واشینگتن در روزهای آینده گفت: «این مذاکرات باید تنها یک نتیجه به همراه آورد؛ قطع کامل برنامه هسته‌ای ایران.»

همچنین به گزارش روزنامه جروزالم پست در شماره پنجم آذرماه خود، تسیپی لیونی٬ مذاکره کننده ارشد اسرائیل با فلسطینی‌ها، از نتانیاهو خواست با پیشبرد واقعی روند صلح در ماه‌های آینده، بر پیمان نهایی هسته‌ای که باید با ایران امضا شود، اثر بگذارد.

خانم لیونی بر این باور است که اگر روند صلح با پیشرفت روبرو شود، وجهه لطمه دیده اسرائیل، پس از شکست در تلاش‌های این کشور در برابر ایران، بهبود خواهد یافت و از این راه اسرائیل می‌تواند بر قدرت‌های جهانی برای سخت‌گیری بیشتر بر پیمان نهایی اتمی با ایران اثر بگذارند.

از مهلتی که آمریکا برای روند صلح تعیین کرده بود، شش ماه دیگر باقی است؛ این دقیقاً همان دوره زمانی است که در پایان آن، باید توافق موقت هسته‌ای با ایران به پیمان نهایی مبدل شود.

اسرائیل امیدواراست در پیمان نهایی خواسته‌های خود را برای برچیدن کامل برنامه اتمی ایران شامل قطع کامل غنی سازی اورانیوم و توقف کامل کوره آب سنگین اراک از طریق شش قدرت٬ به ایران بقبولاند.

درخواست خانم لیونی برای شتاب دادن به روند صلح اسرائیلی- فلسطینی به منظور اثرگذاری اسرائیل بر پیمان نهایی اتمی با ایران، در حالی است که فلسطینی‌ها هشدارداده‌اند صبرشان از خانه سازی‌های غیرقانونی اسرائیل لبریز شده و ممکن است روند صلح را دوباره ترک کنند.

نتانیاهو روز یکشنبه با ساخت ۸۳۰ خانه و وزارت مسکن او با ساخت اصولی ۳۰۰ خانه دیگر در اراضی اشغالی کرانه باختری و شرق اورشلیم موافقت کردند.

رسانه‌های اسرائیل نوشتند این دستورها برای بیان خشم نتانیاهو از توافق هسته‌ای شش قدرت با ایران بوده است.

اسحاق بوژی هرتسوگ٬ رهبر اوپوزیسیون اسرائیل چهارم آذر گفت نتانیاهو در سال‌ها تلاش خود علیه ایران شکست خورد؛ اسرائیل را منزوی کرد و به مناسبات این کشور با آمریکا لطمه جدی زد.

به گفته رهبر اپوزیسیون اسرائیل، نتانیاهو هر روز تلاش می‌کند که «رسیدن قیامت» را القا کند و خود را به عنوان «ناجی قوم» معرفی کند٬ اما توافق به دست آمده با ایران را باید به عنوان «یک واقعیت مسلم» پذیرفت.

شیمون پرز٬ رییس جمهوری اسرائیل نیز یکشنبه سوم آذر در سخنانی متضاد با اظهارات نتانیاهو تاکید کرد که توافق به دست آمده با ایران را باید نسبت به نتایج آن سنجید.
XS
SM
MD
LG