لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

«شکست مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی در اسرائيل»


تزيپی ليونی، رهبر حزب کديما، خواهان تشکیل انتخابات پیش از موعد شده است.
(عکس از: AFP)
تزيپی ليونی، رهبر حزب کديما، خواهان تشکیل انتخابات پیش از موعد شده است. (عکس از: AFP)

رسانه های اسرائيل می گويند: تزيپی ليونی، رهبر حزب کديما، پس از شکست در مذاکرات برای تشکيل دولت جديد، برگزاری انتخابات پيش از موعد پارلمانی در اسرائيل را توصيه کرده است.


به گزارش راديو اسرائيل، اين تصميم در جريان مذکرات انجام شده در روز جمعه و پس از کناره گيری يکی از احزاب حاضر در ائتلاف اتخاذ شده است.


براساس این گزارش، خانم ليونی روز يکشنبه شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، را از تصميم خود مطلع خواهد کرد.


در خواست خانم ليونی برای برگزاری انتخابات پيش از موعد هنوز از سوی منابع رسمی تاييد نشده است.


ولی يکی از اعضای کابينه اسرائيل در گفت وگو با يک شبکه تلويزيونی گفت: خانم لیونی تصميم خود را به طور رسمی اعلام خواهد کرد.


خانم لیونی روز پنجشنبه به شرکای بالقوه در ائتلاف سه روز فرصت داده بود تا درباره تشکیل دولت جدید تصمیم بگیرند وگرنه با انتخابات پیش از موعد مواجه خواهند شد.


انتخابات پيش از موعد احتمالا در ماه فوريه سال 2009 برگزار خواهد شد. خانم ليونی پس از کناره گيری اهود اولمرت، نخست وزير مستعفی، به عنوان رهبر حزب کديما انتخاب شد.


اهود اولمرت در پی مطرح شدن برخی گمانه زنی ها درباره دريافت پول از يک دوست آمريکايی يهودی اش، مورد بازجويی پليس اسرائيل قرار گرفت و در نهایت به همین دلیل مجبور شد از نخست وزیری کناره گیری کند.


  • تزیپی لیونی روز پنجشنبه به شرکای بالقوه در ائتلاف سه روز فرصت داده بود تا درباره تشکیل دولت جدید تصمیم بگیرند و در غیر این صورت وی خواهان برگزاری انتخابات پیش از موعد خواهد شد.

از روزی که خام لیونی رسما به از سوی رییس جمهور مامور تشکیل دولت جدید شد، وی شش هفته مهلت داشت که دولت را تشکيل دهد.


کناره گیری موفاژ


خانم ليونی پس از اعلام پيروزی اش در انتخابات رهبری حزب کدیما، بلافاصله به ديدار با رهبران احزاب و شخصيت ها پرداخته است تا دولت ائتلافی را تشکيل دهد.


اما رفتن شائول موفاز از صحنه سياست، طعم پيروزی برای خانم ليونی را تلخ کرده است.


آقای موفاز که رقيب اصلی خانم ليونی در به دست گرفتن رهبری حزب کاديما بود، با ابراز ناخرسندی عميق، اعلام کرده بود که «برای مدتی از صحنه سياست کنارمی رود».


وی معتقد است که در حق وی «ظلم» شده است. برخی از اطرافيان وی نيز اعلام کردند به ديوان عالی اسرائيل شکايت می برند.


تزيپی ليونی تنها با ۴۳۱ رای بيشتر از آقای موفاز در انتخابات درونی کاديما به رهبری اين حزب رسيد.


اين در حالی است که يک قاضی دادگاه تل آويو به درخواست ستاد خانم ليونی، يک صندوق رای را که ۴۳۰ رای داشت، باطل کرد و دستور تمديد زمان رای گيری را داد؛ تصميمی که با مخالفت آقای موفاز مواجه شد.


خانم ليونی گفته بود: که «از برگزاری انتخابات زودرس هراسی ندارد» و آماده رقابت با بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليکود، است.


نظرسنجی ها و آرايش صحنه سياست اسرائيل نشان می دهد که رقيب اصلی خانم ليونی در صورت برگزاری انتخابات زود هنگام برای کنست، آقای نتانياهو خواهد بود.


در اين ميان، بنيامين نتانياهو پیشتر با اهود باراک، رهبر حزب کارگر، ديدار کرده بود.


به گزارش رسانه های اسرائيلی، آن دو توافق کرده بودند که «برای انتخابات زود هنگام کنست تلاش کنند».


نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب کارگر در برابر حزب ليکود بخت چندانی برای بازگشت به قدرت ندارد و در هر انتخاباتی، حزب سوم خواهد بود و احزاب ليکود و کاديما، دو حزب اول و دوم صحنه سياست اسرائيل خواهند بود.


تزیپی لیونی حدود ده سال پيش فعاليت در مقام های دولتی را آغاز کرد و قبل از آن در بخش حقوقی اداره ضد جاسوسی اسراييل – موساد – کار می کرد. برخی معتقدند که خانم ليونی در فعاليت های سازمان موساد برای تعقيب و ترور فلسطينان و اعراب در خارج از اسراييل مشارکت داشته است.


منتقدان وی می گويند او تجربه چندانی در اداره امور حکومت ندارد و در صورت احراز مقام نخست وزيری ممکن برای اداره امور کشوری و لشگری با مشکل روبه رو شود.


خانم ليونی متولد سال ۱۹۵۸ در تل آويو ، متاهل و صاحب دو فرزند است


XS
SM
MD
LG