لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

منع استعمال دخانیات و کاهش چشمگیر حمله قلبی


(عکس: ITAR-TASS)
(عکس: ITAR-TASS)

سه سال پس از این که شهر پوئبلو در ایالت کلرادوی آمریکا قانون منع استعمال دخانیات در محل‌های کار و اماکن عمومی را به اجرا گذاشت، میزان بروز حمله قلبی در میان ساکنان آن ۴۱ درصد کاهش داشته است.


این نتیجه تحقیقی است که مرکز ملی کنترل و جلوگیری از بیماری در ایالات متحده انجام داده است، و دهمین تحقیقی است که رابطه قانون منع استعمال دخانیات با کاهش در نرخ حمله قلبی را نشان می‌دهد.


بر اساس این تحقیق، در مدت ۱۸ ماه پیش از تاریخ ژوییه سال ۲۰۰۳ که این قانون در شهر پوئبلو به تصویب رسید میزان بروز حمله قلبی در میان ساکنان این شهر ۲۵۷ در هر صد هزار نفر بود.


اما این میزان در ۱۸ ماه پس از اجرای این قانون به ۱۸۷ نفر و تا ژوئن سال ۲۰۰۶ به ۱۵۲ حمله قلبی در هر صد هزار نفر کاهش یافت.


در پایان قرن بیستم، ایالت مینه‌سوتا در آمریکا اولین منطقه‌ای بود که در سال ۱۹۷۵ استعمال دخانیات در اماکن عمومی را ممنوع اعلام کرد.


در این تحقیق، میزان حمله قلبی در شهر پوئبلوی کلرادو با دو منطقه مشابه مقایسه شده است که قانون منع استعمال دخانیات در آنها اجرا نشده است.


تحقیق مذکور نشان می‌دهد که در همین دوره زمانی میزان حمله قلبی در این دو منطقه کاهش چشمگیری نداشته است.


کشورهای مختلف به‌تدریج منع استعمال دخانیات در اماکن عمومی را به شکل قانون مطرح کرده‌اند تا از مردم در برابر اثرات استنشاق دود سیگار محافظت کنند.


تحقیقات نشان می‌دهد که استنشاق دود سیگار دیگران همچون سیگار کشیدن می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و ریوی و همین طور سرطان ریه باشد. برای مثال، خطر بروز سرطان ریه در افراد غیرسیگاری که با فردی سیگاری زندگی می‌کنند ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.


در پایان قرن بیستم، ایالت مینه‌سوتا در آمریکا اولین منطقه‌ای بود که در سال ۱۹۷۵ استعمال دخانیات در اماکن عمومی را ممنوع اعلام کرد.


اما اولین دولتی که استعمال دخانیات در اماکن عمومی و محل‌های کار را ممنوع اعلام کرد دولت ایرلند بود که در سال ۲۰۰۴ دست به این اقدام زد.


پس از آن کشورهای دیگری چون نروژ، انگلیس و ویلز و اسکاتلند، هند و استرالیا نیز چنین قانونی را به مورد اجرا گذاشته‌اند.
XS
SM
MD
LG