لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۵

گوگل و اپل برخی محدودیت‌های حوزه فناوری علیه ایران را لغو کردند


کمپانی‌های گوگل و اپل برخی محدودیت‌های خود در حوزه ارائه فناوری به ایران را لغو کرده‌اند. این تصمیم‌ها چند ماه پس از لغو برخی تحریم‌های حوزه فناوری آمریکا علیه ایران به اجرا در آمده‌اند.

شرکت اندروید، متعلق به گوگل، در صفحه «جی‌پلاس» خود اعلام کرده است که از چهارم شهریورماه، ساکنان ایران می‌توانند از اپلیکیشن‌های رایگان اندروید استفاده کنند. این کمپانی تأکید کرده است که این دسترسی تنها مختص اپلیکیشن‌های رایگان است و کسانی که در ایران زندگی می‌کنند، همچنان به اپلیکیشن‌های قابل خریداری دسترسی ندارند.

پیش از این کمپانی اپل نیز نام ایران را از فهرست کشورهایی که از لحاظ صادرات فناوری «به طور کامل» تحت تحریم آمریکا و شرکت‌های آمریکایی بودند، حذف کرده بود. نام ایران در کنار کوبا، کره شمالی، سودان و سوریه مدت‌ها در این فهرست قرار داشت که اکنون از این لیست حذف شده است.

این دو غول فناوری اینترنتی در حالی از محدودیت‌های خود علیه ایران کاسته‌اند که ایالات متحده آمریکا از ۹ خردادماه سال جاری، تحریم فروش تلفن همراه، کامپیوتر و برخی خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به ایران را لغو کرد.

کمپانی اپل در وبسایت خود به وضوح اشاره کرده است که نام ایران در راستای لغو تحریم‌های حوزه فناوری آمریکا علیه ایران، از فهرست تحریمی این شرکت نیز خارج شده است.

وندی شرمن، معاون وزیر‌ امور خارجه آمریکا هشتم خردادماه در زمینه لغو برخی تحریم‌های حوزه فناوری علیه ایران، در گفت‌و‌گو با شبکه خبری بی‌بی‌سی فارسی با اظهار این‌که آمریکا می‌خواهد «جلوی ایجاد دیوار ارتباطی به دور ایران گرفته شود»، گفته بود که با رفع این تحریم‌ها، موانع استفاده از تکنولوژی ارتباطی بهتر و سریعتر از پیش رو برداشته می‌شود.

بنیاد غیر دولتی «نیو آمریکا» که اریک اشمیت، مدیرعامل گوگل، ریاست هیات مدیره آن را بر عهده دارد، می‌گوید اقدام اخیر اندروید، امکان دسترسی افراد داخل ایران به شماری از برنامه‌های مهم را فراهم می‌کند؛ از جمله برنامه‌هایی که «بسیاری از فعالان برای جلوگیری از زیر نظر گرفته شدن ارتباطات‌شان از آن‌ها استفاده می‌کنند».

با این‌حال به تاکید این بنیاد، برداشته شدن این محدودیت‌ها هنوز به معنای دسترسی پیدا کردن قطعی ایرانیان به اپلیکیشن‌های رایگان نیست، زیرا تولید کنندگان آن‌ها باید به طور خود خواسته و به تصمیم خود اپلیکیشن‌های رایگان خود را در اختیار مصرف‌کنندگان داخل ایران قرار دهند.
XS
SM
MD
LG