لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

هانیبال الخاص، نقاش نوگرای ایرانی درگذشت


هانیبال الخاص در یکی از نمایشگاه های نقاشی
هانیبال الخاص در یکی از نمایشگاه های نقاشی
هانیبال الخاص، نقاش، منتقد، شاعر و آغازگر طراحی فیگوراتیو در نقاشی نوگرای ایران که سال ها از بیماری سرطان رنج می‌برد، روز سه شنبه، در سن ۸۰ سالگى در ایالات متحده آمریکا درگذشت.

هانیبال الخاص که از چند سال پیش به سرطان مبتلا شده بود و در چند روز گذشته حالش رو به وخامت گذاشته بود، روز سه شنبه، ۲۳ شهریور، به دلیل حاد شدن بیماریش و کهولت سن در ایالت کالیفرنیای آمریکا در گذشت.

هانیبال الخاص، متولد سال ۱۳۰۹ در کرمانشاه بود و در دوران زندگیش بیش از ۱۰۰ نمایشگاه انفرادی و بیش از ۲۰۰ نمایشگاه گروهی در ایران، اروپا، کانادا، آمریکا و استرالیا برگزار کرده بود.

این نقاش برجسته ایرانی ۳۵ سال از عمرش را به تدریس در دانشگاه‌ها و هنرستان‌های مختلف نظیر هنرستان پسران تهران، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانشکده مانتیسلو ایالات ایلینویز آمریکا پرداخت.

گفت و گوی رادیو فردا با هانیبال الخاص در فروردین‌ماه ۱۳۸۹:


وی همچنین مدت دوسال، مدیریت نگارخانه گیلگمش، از نخستین نگارخانه‌های معاصر ایران را بر عهده داشت و از سال ۱۳۵۳ نیز به مدت چهار سال در روزنامه کیهان نقد هنری می‌نوشت.

آقای الخاص علاوه بر نقاشی در عرصه ادبیات نیز دستی داشت و علاوه بر تألیف چهار کتاب در زمینه آموزش هنری، هزاران بیت، دوبیتی، هایکو، قصیده، منظومه و غزل به زبان آشوری سروده است.

وی که از اقلیت آشوری‌زبان ایران به شمار می‌رفت، همچنین آثاری از نیما یوشیج، ایرج میرزا، میرزاده عشقی و پروین اعتصامی و علاوه بر این ۱۵۰ غزل حافظ را با حفظ وزن، قافیه، معنا و طنز به آشوری ترجمه کرده است.

یکی از آثار هانیبال الخاص
هانیبال الخاص در مصاحبه‌ای که فروردین ماه سال جاری با رادیو فردا داشت گفته بود: «من براى كودكان معلمى كردم تا از كودكان نقاشى كردن را بياموزم. چون آن را باور دارم. الان هم تمام سعى ام بر اين است كه به كودكى خودم برگردم. من فكر مى كنم به شش يا هفت سالگى ام حتما رسيده ام اما دلم مى خواهد به پنج سالگى ام هم برسم و با آن صداقت و صميميت كودكانه كار كنم».

خبرگزاری مهر می‌نویسد: هانیبال الخاص در خردادماه سال جاری که به دلیل شرکت در بزرگداشتی که در خانه هنرمندان از سوی شاگردانش برای وی تدارک دیده شده بود به ایران آمده بود گفته بود، مایل است در صورت تأمین هزینه‌های بیماری و بیمه شدن، در ایران بماند که به دلیل محقق نشدن این امر، در مرداد ماه به آمریکا بازگشت.

قرار بر این است که پیکر وی روز پنج‌شنبه، ۲۵ شهریور در آمریکا به خاک سپرده شود که در همان روز مراسم یادبودی برای او نیز در کلیسای کاتولیک آشوریان تهران، واقع در خیابان فرصت برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG