لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

«احتمال اعدام سکینه محمدی آشتیانی پس از ماه رمضان»


در حالی که اتحادیه اروپا صدور حکم سنگسار برای سکینه محمدی آشتیانی را محکوم کرده است، فرزند و وکلای وی از امکان اجرای حکم اعدام او پس از ماه رمضان ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتد پرس، خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا در سخنرانی خود در پارلمان اروپا در روز سه شنبه، ۱۶ شهریور، ضمن ابراز انزجار خود از شنیدن خبر صدور حکم سنگسار برای خانم محمدی آشتیاتی، این حکم را «وحشیانه» خواند.

این در حالی است که سجاد قادرزاده، فرزند خانم محمدی آشتیانی نیز، روز دوشنبه، ۱۵ شهریور، در حالی که از طریق تماس تلفنی در کنفرانس خبری که برنار هانری لوی، فیلسوف و روزنامه‌نگار فرانسوی، در پاریس تدارک دیده بود شرکت می‌کرد، ضمن ابراز نگرانی از اعدام قریب‌الوقوع مادرش اعلام کرد که ماه رمضان رو به پایان است و با استناد به قانون، اعدام‌ها می‌تواند دوباره از سر گرفته شود.

در این کنفرانس همچنین محمد مصطفایی، یکی از وکلای پرونده خانم محمدی آشتیانی، نیز اعلام کرد که با پایان یافتن ماه رمضان، امکان اعدام خانم محمدی آشتیانی وجود دارد و علاوه بر این جاوید هوتن کیان، وکیل دوم خانم محمدی آشتیانی، نیز که از طریق تماس تلفنی در کنفرانس شرکت داشت اظهار کرد که پس از ماه رمضان، «هر لحظه» امکان دارد خانم محمدی آشتیانی اعدام شود.

بنا بر احکام اسلامی، اجرای حکم اعدام در ماه رمضان حرام است و به همین دلیل در جمهوری اسلامی نیز که قوانین آن بر پایه احکام اسلامی تدوین شده است، اجرای اعدام در طول ماه رمضان، موقتاً متوقف می‌شود.

برنار هانری لوی که پیش از این نیز با تهیه دادخواست و گرد‌آوری ۸۰ هزار امضا خواستار آزادی خانم محمدی آشتیانی شده بود در این کنفرانس ضمن «وحشیانه» خواندن این حکم، اعلام کرد که تا زمانی که خانم محمدی مورد عفو واقع شده و آزاد شود به تلاش‌ خود ادامه خواهد داد.

در این کنفرانس همچنین شهناز غلامی، فعال حقوق زنان، که در سال ۸۷ ماه‌ها در زندان تبریز زندانی بود نیز حضور داشت. وی که به گفته خودش مدتی از دوران حبس خود را با خانم محمدی آشتیانی هم‌بند بوده می‌گوید در زمان ابلاغ حکم سنگسار وی نیز در کنار خانم محمدی آشتیانی بوده است.

وی می‌افزاید که سکینه به زبان آذری صحبت می‌کند و به همین دلیل از آنجا که حکم وی به زبان فارسی قرائت شده و همچنین به جای سنگسار از لغت عربی «رجم» استفاده شده است، وی متوجه نشده و حکم خود را امضا کرده است.

سکینه محمدی آشتیانی ۴۳ سال دارد و مادر دو فرزند است. وی که از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد، متهم به زنای محصنه است و پیش از این برای این اتهام ۹۹ ضربه شلاق خورده بود، اما بار دیگر با باز شدن پرونده قتل همسرش، پرونده اول وی به جریان افتاد و دادگاه این ‌بار وی را به سنگسار به اتهام زنا و اعدام با دار به اتهام قتل همسرش محکوم کرد.

پس از انتشار خبر حکم سنگسار خانم محمدی آشتیانی و به دنبال اعتراض‌های بین‌المللی به سنگسار خانم محمدی آشتیانی، اجرای این حکم از جانب قاضی پرونده به طور موقت متوقف شد.

با این حال، هوتن کیان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که امکان سنگسار خانم محمدی آشتیانی هنوز وجود دارد و افزود: «حکم سنگسار خانم محمدی آشتیانی تنها به تعویق افتاده و هنوز لغو نشده است.»

این در حالی است که حکم به دار کشیدن خانم محمدی آشتیانی نیز هر لحظه قابل اجراست.

اخبار ضدونقیض در مورد حکم شلاق خانم محمدی آشتیانی به دلیل انتشار عکس بدون حجاب

روزنامه تایمز در تاریخ ۶ شهریور، عکس زنی بدون حجاب را به عنوان عکس سکینه محمدی آشتیانی به چاپ رساند که بعدها محمد مصطفایی به رادیوفردا گفت این عکس را پسر خانم محمدی آشتیانی از طریق ایمیل برای وی فرستاده و وی نیز این عکس را در اختیار روزنامه تایمز قرار داده است.

با این‌حال، پس از محرز شدن این امر که عکس متعلق به خانم محمدی آشتیانی نیست، روزنامه تایمز در تاریخ ۱۲ شهریور اعلام کرد که این عکس مربوط به سکینه محمدی آشتیانی نیست و بابت این اشتباه‌ پوزش خواست.

با این‌حال پس از انتشار این عکس در روزنامه تایمز، پسر خانم محمدی آشتیانی و آقای هوتن کیان اظهار کردند که به نظر می‌رسد خانم محمدی آشتیانی به خاطر انتشار این عکس و به اتهام اشاعه «فساد و بی‌حجابی» به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده است.

سجاد قادرزاده در گفت‌وگو با رادیوفردا اعلام کرد که از هم‌سلولی‌های مادرش شنیده است که مادرش به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده است.

وی همچنین روز دوشنبه در کنفرانس پاریس نیز اعلام کرد که از زمان پخش اعترافی منسوب به خانم محمدی آشتیانی در تلویزیون در تاریخ ۲۰ مرداد، مادرش را ملاقات نکرده و از اجرای این حکم اطلاعی ندارد.

آقای هوتن کیان نیز که از یک ماه پیش خانم محمدی آشتیانی را ملاقات نکرده است، در همین زمینه به رادیوفردا گفت که اجرای حکم شلاق علیه خانم سکینه محمدی آشتیانی صحت دارد و افزود که به استناد جرایم رایانه‌ای، اجرای حکم شلاق برای اتهاماتی از این دست امکان‌پذیر است.

این در حالی است که در فصل چهارم جرایم رایانه‌ای که به جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی اختصاص دارد، حکم این دست از جرایم حبس و جزای نقدی است و نامی از حکم شلاق برده نشده است.

همچنین آقای مصطفایی نیز روز ۱۴ شهریور در وبلاگ خود، صدور ۹۹ ضربه شلاق برای خانم محمدی آتشیانی را کذب محض خواند و نوشت که پس از انتشار این خبر با یکی از مسئولین دادگستری تبریز تماس گرفته و آن شخص خبر صدور این حکم را «شدیدا» تکذیب کرده است.

وی همچنین تأکید کرد که «در هیچ یک از مواد قوانین کیفری ایران، ماده‌ای که مجوز صدور حکم شلاق برای این گونه موارد باشد، وجود ندارد».

تاکنون هیچ یک از مقامات قضایی جمهوری اسلامی صدور و اجرای این حکم را تأیید نکرده‌اند.
XS
SM
MD
LG