لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

دادگاه کلوتیلد ریس فرانسوی چهارشنبه برگزار مى‌شود


کلوتیلد ریس در دادگاه موسوم به «دادگاه کودتای مخملی»
کلوتیلد ریس در دادگاه موسوم به «دادگاه کودتای مخملی»
به گفته دادستان تهران، دادگاه رسیدگى به اتهام‌هاى زن جوان فرانسوى که در جریان اعتراض‌هاى خیابانى به نتیجه انتخابات ریاست جمهورى در ایران بازداشت شده بود، روز چهارشنبه برگزار مى‌شود.

فرانسه نیز بلافاصله در واکنش به این خبر ضمن این که خواستار صدور سریع حکم برای این شهروند خود شد بار دیگر تاکید کرد که او بی‌گناه است و مبادله زندانی بین دو کشور ایران و فرانسه «غیرممکن» است.

به گزارش خبرگزارى دانشجویان ایران، ایسنا، عباس جعفرى دولت‌آبادى، دادستان تهران، روز سه‌شنبه اعلام کرد که دادگاه کلوتیلد ریس، شهروند فرانسوى بازداشت شده در ایران، چهارشنبه برگزار خواهد شد.

کلوتیلد ریس، مدرس ۲۴ ساله زبان فرانسه در دانشگاه صنعتى اصفهان، روز دهم تیرماه هنگام خروج از ایران در فرودگاه بازداشت و به اتهام جمع‌آورى اطلاعات براى سفارت فرانسه در تهران درباره اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهورى محاکمه شد.

مقام‌هاى فرانسوى اتهام جاسوسى به این زن جوان فرانسوى را «بى‌پایه و اساس» اعلام کرده و گفته‌اند که هنوز آن قدر با کمبود نیرو روبه‌رو نشده‌اند که یک دانشجوى جوان را براى جاسوسى بفرستند.

خانم ریس در اواخر مردادماه سال جارى با سپردن وثیقه از زندان اوین آزاد و قرار شد تا زمان صدور حکمش از سوى دادگاه انقلاب در سفارت فرانسه در تهران اقامت کند.

دادستان تهران در مورد برگزارى دادگاه خانم ریس گفته است: «روز چهارشنبه محاکمه خانم ریس با حضور وکیل و نماینده مدعى‌العموم برگزار مى‌شود و در این رابطه باید منتظر تصمیم دادگاه باشیم. قوه قضاییه ایران مصر است که در چارچوب اختیارات قانونى خود عمل کند. حال اگر فرانسه مایل است این مشکل حل شود باید به قوانین و احکام قضایى ایران احترام بگذارد.»

پیشتر برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، گفته بود تا زمانى که مقام‌هاى ایرانى تضمین ندهند که کلوتیلد ریس مى‌تواند تا زمان صدور حکم نهایى دادگاه در سفارت فرانسه در تهران باقى بماند، وى در هیچ دادگاهى حاضر نخواهد شد.

همچنین گزارش‌هایى نیز درباره «درخواست ایران براى مبادله کلوتیلد ریس با یک ایرانى محکوم به حبس ابد در فرانسه» منتشر شده است.

وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه در این باره گفته بود که کشورش پیشنهاد ایران را براى مبادله کلوتیلد ریس با على وکیلى راد رد کرده است.

على وکیلى‌ راد به جرم دست داشتن در قتل شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر محمدرضا پهلوى، از سوى دادگاهى در فرانسه به حبس ابد محکوم شده است.

«تحقیقات به نتیجه برسد، اعلام می‌شود»

عباس جعفرى دولت‌آبادى در سخنان روز سه‌شنبه خود در جمع خبرنگاران در تهران همچنین درباره سرنوشت سه آمریکایى بازداشت شده در ایران گفت: «به محض این که تحقیقات به نتیجه برسد اعلام خواهد شد.»

وى در اوایل آبان‌ماه سال جارى اتهام این سه آمریکایى را که در مرز ایران و عراق بازداشت شده‌اند جاسوسى اعلام کرده بود.

دو مرد و یک زن جوان آمریکایى در نهم مردادماه هنگام کوه‌نوردى در کردستان عراق «به طور اشتباهى» وارد خاک ایران شده و توسط مرزبانان ایرانى بازداشت شدند.

مقام‌هاى ایرانى پس از مدت‌ها سکوت درباره بازداشت این افراد سرانجام اعلام کردند که این سه تن به اتهام جاسوسى بازداشت شده‌اند. این در حالى است که مقام‌هاى آمریکایى و خانواده این افراد این اتهام‌ها را رده کرده و از جمهورى اسلامى خواسته‌اند هر چه سریع‌تر آنها را آزاد کنند.

محمود احمدى‌نژاد در سفر اخیر خود به نیویورک در مصاحبه با شبکه تلویزیونى «ان‌بى‌سى» گفته بود که آزادى سه کوهنورد آمریکایی ممکن است به موضوع رهایی چند شهروند ایرانى که توسط نیروهاى آمریکایى در عراق بازداشت شده‌اند پیوند بخورد.

دادستان تهران نیز در این باره گفته است: «ما ۱۱ ایرانى در زندان‌هاى آمریکا داریم که امیدواریم آمریکایى‌ها در مورد این ایرانى‌ها طبق مقررات عمل کنند.»
XS
SM
MD
LG