لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

ایران معاملات با کره جنوبی را با ارزهای رایج جهانی انجام نخواهد داد


ایران به دنبال آن است که معاملات خود با چین را نیز بر پایه یوآن انجام دهد
ایران به دنبال آن است که معاملات خود با چین را نیز بر پایه یوآن انجام دهد
بانک مرکزی ایران توافق کرده تا برای خنثی کردن اثر تحریم‌ها بر مبادلات تجاری میان ایران و کره جنوبی، در دو بانک سئول حساب‌های بانکی بر مبنای «وُن»، واحد پول کره جنوبی، باز کند.

این مطلب را وزارت دارایی کره جنوبی روز جمعه در یک بیانیه به رسانه‌ها خبر داد.

بر اساس این بیانیه، بانک مرکزی ایران قصد دارد تا پایان ماه جاری در «بانک صنعتی کره» و «بانک ووری» حساب‌هایی بر پایه «ون» باز کند تا صادرکنندگان و واردکنندگان دو کشور بتوانند معاملات خود را بر مبنای این واحد ارزی انجام دهند.

تجارت با ایران کمتر از یک و نیم درصد از تجارت بین‌المللی کره جنوبی را تشکیل می‌دهد اما ایران از تأمین‌کنندگان مهم نفت خام به این کشور است. این دو کشور تاکنون مبادلات اقتصادی خود را بر مبنای ارزهای رایج جهانی هم‌چون یورو و دلار انجام داده‌اند اما تحریم‌هایی که به منظور توقف برنامه هسته‌ای ایران علیه جمهوری اسلامی اعمال شده در حال حاضر تهدیدی برای ادامه این تجارت به‌شمار می‌رود.

با گذشت حدود دو ماه از تصویب دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل و به دنبال آن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا و کشورهایی چون استرالیا، شرکت‌های ایران روزبه‌روز در استفاده از یورو و دلار با مشکل بیشتر مواجه شده و بیش از پیش از نظام مالی جهانی کنار گذاشته می‌شوند.

اقدام بانک مرکزی ایران برای اتکا بر واحد پول کره جنوبی برای تجارت، در حالی است که سئول به عنوان یکی از هم‌پیمانان نزدیک ایالات متحده، روز چهارشنبه، ۱۷ شهریور، به روند تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پیوست و در این راستا، شعبه سئول بانک ملت و ۱۰۲ شرکت دیگر ایرانی را در «فهرست سیاه» خود قرار داد.

بر پایه تصمیم‌های جدید سئول، همچنین ۲۴ نفر از افراد درگیر در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های کره جنوبی قرار گرفتند و هر نوع معامله‌ای از سوی کره جنوبی با ایران با ارزش بالاتر از ۴۰ هزار یورو نیازمند تأییدیه‌ از سوی مقامات سئول شده‌است.

ممنوعیت سرمایه‌گذاری و عقد قراردادهای ساخت‌وساز مربوط به منابع نفتی ایران از سوی شرکت‌های کره‌ای و لزوم گرفتن مجوز دولتی برای هرگونه معامله با بانک ملت از دیگر اقدامات تحریمی این کشور علیه ایران است.

شرکت خودروسازی کیاموتورز متعلق به کره جنوبی نیز حدود یک هفته پس از وضع تحریم‌های تازه از سوی سئول علیه ایران، اعلام کرد که مدت یک ماه است که صادرات خود به ایران را به حالت تعلیق در آورده‌است.

شرکت کیاموتورز که به ارسال خودرو و قطعات یدکی خودرو به ایران می‌پرداخت و در ایران بیشتر با نام خودروی پراید شناخته می‌شود، اعلام کرده‌است که همراهی با تحریم‌های سئول یکی از دلایل این شرکت برای توقف صادراتش به ایران بوده‌است.

وزیران امور خارجه و خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در ماه جاری با صدور بیانیه مشترکی از تصمیم کره جنوبی برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران به منظور اعمال فشار بر تهران برای بازگشت به میز مذاکره استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز مذاکرات جمهوری اسلامی با چین درباره استفاده از واحد پول چین، یوآن، در معاملات نفتی دو کشور نیز آغاز شده‌است. در همین حال محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد نیز می‌گوید که ایران برای فروش نفت از هر ارزی استفاده خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG