لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

مرتضی الویری با سپردن وثیقه آزاد شد


مرتضی الویری
مرتضی الویری
از ایران خبر می‌رسد که مرتضی الویری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مهدی کروبی در کمیته پیگیری حوادث پس از انتخابات، بعد از ظهر شنبه نهم آبان از زندان آزاد شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بدون اشاره به جزئیات مربوط به آزادی آقای الویری، به نقل از یک مقام قضایی نوشته است که آزادی وی پس از تودیع وثیقه و با حکم قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران صورت گرفته است.

خبرگزاری مهر هم به نقل از یک مقام قضایی نوشت که آزادی آقای الویری توسط دادستانی صورت نگرفته و وی با قرار وثیقه و توسط دادگاه آزاد شده است.

مرتضی الویری، شهردار اسبق تهران و از مبارزان پیش از انقلاب که در دوران مبارزات انتخاباتی اخیر در ستاد مهدی کروبی فعالیت می‌کرد، سه‌شنبه ۱۷ شهریور در منزلش از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

در آن زمان سایت‌های اطلاع‌رسانی نزدیک به مهدی کروبی خبر دادند که مأموران دادستانى پس از مهر و موم دفتر مهدى كروبى، به منزل آقاى الويرى رفته و پس از جستجوى كامل خانه، او را نيز با خود برده‌اند.

آقای الویری در جریان مبارزات انتخاباتی مسئولیت کمیته صیانت از آرای مهدی کروبی را بر عهده داشت و پس از آنکه میرحسین موسوی و مهدی کروبی اقدام به تشکیل کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان و کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات کردند به عنوان نماینده آقای کروبی در این کمیته حضور یافت.

آقای الویری همچنین در جلسه‌ای که در نخستین روزهای پس از انتخابات میان نمایندگان نامزدها و آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد به عنوان نماینده مهدی کروبی حضور داشت.

بازداشت آقای الویری پس از آن صورت گرفت که مأموران دولتی با حکم دادستان وقت تهران، به دفتر کمیته پیگیری امور بازداشت‌شدگان که توسط میرحسین موسوی و مهدی کروبی راه‌اندازی شده بود، حمله کرده و اسناد و مدارک موجود در دفتر را مصادره کردند.

ساعتی پس از بازداشت مرتضی الویری، علیرضا بهشتی، فرزند آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی، پایه‌گذار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، نیز بازداشت شد، اما آقای بهشتی چند روز پس از بازداشت آزاد شد.

با این حال در هفته‌های پس از آزادی آقای بهشتی، محمدرضا مقیسه و ابراهیم امینی، دو عضو دیگر کمیته پیگیری وقایع اخیر، بازداشت شدند که به رغم آزادی آقای الویری این دو همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

عمده فعالیت کمیته پیگیری امور بازداشت‌شدگان و کشته‌شدگان وقایع اخیر بر شناسایی افرادی متمرکز بود که در حوادث پس از انتخابات ناپدید شده بودند و در یکی از فهرست‌های منتشر شده توسط این کمیته نام ۷۱ نفر به عنوان کشته‌شدگان وقایع پس از انتخابات ذکر شده بود.

مقامات دولتی ایران تاکنون با رد این فهرست، آمار متفاوتی از کشته‌شدگان وقایع پس از انتخابات ذکر کرده‌اند که در تازه‌ترین اظهارات شمار کشته‌شدگان ۴۰ نفر ذکر شده است.

آمار رسمی ارائه شده از سوی مقامات قضایی همچنین حاکی است که بیش از چهار هزار نفر در جریان رخدادهای پس از انتخابات بازداشت شده‌اند که از این تعداد پرونده بیش از یک‌صد نفر در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» بررسی و برای برخی از این افراد حکم قضایی صادر شده است.
XS
SM
MD
LG