لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

واکنش‌های رسانه‌ای به انتشار گزارش تازه برادعی


گاردین به نقل از یک تحلیلگر آمریکایی نوشته است جمهوری اسلامی به آنچه که «ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای» گفته می‌شود رسیده است.
گاردین به نقل از یک تحلیلگر آمریکایی نوشته است جمهوری اسلامی به آنچه که «ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای» گفته می‌شود رسیده است.
محمد البرادعى، مديركل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، در تازه‌ترين گزارش خود نوشته است: جمهوری اسلامی ايران غنى‌سازى اورانیوم را متوقف نكرده و با بازرسان آژانس همكارى نمى‌كند.

در واکنش به این گزارش، روزنامه‌های پر تیراژ بین‌المللی با اشاره به اینکه تهران، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده خود را کمتر از آن چیزی اعلام کرده که در اختیار داشته است نوشتند، جمهوری اسلامی به توان ساخت بمب هسته‌ای نزدیک‌تر شده است.

نیویورک تایمز می‌نویسد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اولین برآورد خود از روند برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، از زمان روی کار آمدن باراک اوباما، گفته است تهران ، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به میزان یک سوم کمتر از آن چیزی اعلام کرده که در اختیار داشته است.

به نوشته این روزنامه، آژانس برای اولین بار است که اعلام کرده دولت تهران، ذخایر اورانیومی بیش از هزار کیلوگرم دارد و این مقدار برای ساخت یک بمب اتمی کافی است.

نیویورک تایمز می‌نویسد کارشناسان مستقل تسلیحات هسته‌ای با ابراز حیرت از این خبر، بازرسان آژانس را به دلیل آنکه تنها یک بار در سال از روند پیشرفت برنامه‌ای هسته‌ای ایران تحقیق مسقل به عمل می‌آورند، به باد انتقاد گرفته‌اند.

در واکنشی دیگر، واشینگتن پست می‌نویسد بنا به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی برخی از جوانب حائز اهمیت برنامه بحث‌انگیز هسته‌ای خود را متوقف کرده اما از سویی دیگر به توان ساخت بمب هسته‌ای نزدیک‌تر شده است.

به نوشته این روزنامه، بازرسان آژانس، دریافته‌اند که تهران سرعت روند فعالیت‌های سانترفیوژهای زیرزمینی خود را کاهش داده است. اقدامی که به نوشته واشینگتن پست در دید برخی حرکتی سازشکارانه از سوی تهران قبل از هر گونه گشایش دیپلماتیک میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی است.

گاردین چاپ بریتانیا هم با اشاره به موجودی هزار کیلو گرمی اورانیوم غنی‌شده ایران، به نقل از یک تحلیلگر آمریکایی نوشت جمهوری اسلامی به آنچه که «ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای» گفته می‌شود رسیده است.

این توانایی که بر اساس پژوهش‌های به عمل آمده، تولید ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای ساخت یک کلاهک هسته‌ای کارآمد را ممکن می‌سازد.

گاردین به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت، ایران با نصب پوششی بر روی تأسیسات در حال ساخت آب سنگین اراک، مانع از بازرسی‌های آژانس از این تأسیسات مى‌شود.

همچنین به نوشته این نشریه، ایران آژانس را از محل تولید سانتریفیوژهایش مطلع نمی‌سازد و به همین دلیل، آژانس نمی‌تواند شمار این سانتریفیوژها و محل نصب آنها را تأیید کند.

و در نهایت فایننشال تایمز، با اشاره به میزان ذخایراورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی در تأسیسات نطنز به نقل از یک مقام پیشین آمریکایی می‌نویسد، به نظر می‌رسد ایران در آستانه دستیابی به اورانیوم کافی برای ساخت یک بمب قرار گرفته است.

به نوشته فایننشال تایمز، وقتی آژانس نزدیک به سه ماه پیش از تأسیسات نطنز نمونه‌برداری کرد، ایران ۸۳۹ کیلو گرم اورانیوم غنی‌شده با غلظت پایین داشت. اما تهران تا پایان ژانویه، بیست روز پیش، ۱۷۱ کیلوگرم دیگر از این ماده را تولید کرده است.

فایننشال تایمز همچنین، به نقل از دیوید آلبرایت، رئیس مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی نوشت اگر تهران تصمیم گرفته سلاح اتمی بسازد، اکنون وارد مرحله‌ای شده که به زودی این امکان را پیدا می‌کند.
XS
SM
MD
LG