لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

اصرار به بازگشت مهدی هاشمی و آمادگی وی برای شرکت در دادگاه منصفانه


مهدی هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با انتشار نامه‌ای خطاب به محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور اعلام کرد که در صورت تشکیل محکمه‌ای منصفانه به ایران باز خواهد گشت.

مهدی هاشمی در نامه خود که در سایت آفتاب، سایت منتسب به حسن روحانی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی، منتشر شده خطاب به دادستان کل کشور نوشته است که «هر زمان که لازم می‌بینند اینجانب در محکمه‌ای حاضر باشم، احضاریه‌ای در فرم قانونی توسط وکلای اینجانب ابلاغ شود، تا من در وقت قانونی حضور بیابم، چون مطمئنم یک دادگاه عادل منع تعقیب صادر خواهد کرد و تهمت‌زنان رسوا خواهند شد.»

مهدی هاشمی که گفته می‌شود این روزها در دوبی به سر می‌برد خطاب به محسنی اژه‌ای نوشته است: «شما می‌دانید جمعی از شخصیت‌های این کشور به اتهام همکاری با اینجانب تحت بازداشت و … قرار گرفتند و اعترافات نادرستی … از آنها گرفته‌اند و در رسانه‌ها برخلاف قانون منتشر کردند و حاضر به انتشار جواب‌های من و وکلای من نشدند. با اینکه همه آنها مدعی پیروی رهبری انقلابند.»

سراج‌الدین میردامادی، تحلیلگر سیاسی در پاریس، در گفت‌وگو با رادیو فردا به پرسش‌هایی در این موضوع پاسخ داده است.

سراج‌الدین میردامادی: بی‌تردید حاکمیت تلاش می‌کند که با فشار بر مسئله آقای مهدی هاشمی فرزند آقای هاشمی رفسنجانی فشار را بر ایشان تشدید کند و طبعاً دستگاه‌های امنیتی قضایی که آلت عمل بخش سیاسی حاکمیت هستند، تلاش می‌کنند که شطرنج سیاسی کشور را به گونه‌ای بچینند که با ارعاب و تهدید و فشار و فضاسازی توسط رسانه‌های همسوی خودشان، آقای مهدی هاشمی به کشور برنگردد تا بتوانند این را به عنوان یک اهرم فشار و شمشیر داموکلسی بر سر خانواده آقای هاشمی نگاه دارند و بتوانند با این تهدید و فشار اولا به دستگاه های مختلفی که قول داده اند به آقای مهدی هاشمی بناست طبق قانون و انصاف و عدالت برخورد شود، اعلام کنند که چنین نیست به دلیل اینکه وکیل ایشان را که دارد کار قانونی علنی می کند را دستگیر کرده‌اند وای به اینکه خود ایشان برگردد و طبعاً تلاش کنند که فضا را ملتهب و با بگیر و ببند قضایی ناامن جلوه دهند.

  • فکر می‌کنید که حرکت بعدی آقای هاشمی چه خواهد بود؟

به نظر می‌رسد که آقای هاشمی دیگر اهرم زیادی برای چانه‌زنی با رأس حاکمیت نداشته باشد. عملاً سرنوشت دانشگاه آزاد نشان داد که علیرغم قول‌هایی که رهبری نظام داده بود، نهایت و نتیجه آن پرونده به نفع سیاست کنونی و جریان آقای هاشمی نشد و طبعاً سایر پرونده‌هایی که حاکمیت تلاش می‌کند با دست گذاشتن روی آنها قدرت و نفوذ آقای هاشمی را بیش از پیش محدود و محدودتر کند، همه اینها حکایت از این دارد که به هر حال آقای هاشمی قدرت چانه‌زنی را ندارد و رهبری نظام هم حتی اگر اراده‌ای برای این داشته باشد که بتواند آقای هاشمی را به نوعی حفظ کند، دستگاه‌های قدرتمندتری وجود دارد که این اراده را باطل می‌کنند و این اراده را با تصمیمات محافل امنیتی مانع می‌شوند که جامه عمل بپوشد.

  • اگر مهدی هاشمی به ایران برگردد و محاکمه شود و اتهاماتی علیه او مطرح شود، به نظر شما در جایگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چه تأثیری خواهد گذاشت؟

در مورد آقای هاشمی و فرزند ایشان تفاوتی وجود دارد که عملاً خود آقای هاشمی هم تاحدودی زیادی هم فکر و حامی فرزند خودش است و موافق با اعمال خشونت علیه فرزندش نیست و نهایت تلاش را برای حمایت از فرزندش به کار برده اما دیگر نفوذی در حاکمیت و قدرت سیاسی ندارد.

به دلیل اینکه رأس نظام هم دیگر از او بریده و با او پیمان و پیوندی ندارد. پس طبعاً این مورد کاملاً متفاوت است و اگر آقای مهدی هاشمی برگردد به داخل کشور من فکر می‌کنم که محافل امنیتی عزم و اراده جدی دارند که با شدیدترین نحو با او برخورد کنند.

  • به این ترتیب به نظر شما بازگشت آقای مهدی هاشمی به ایران و برخورد قضایی با ایشان به معنای پایان قدرت سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خواهد بود؟
به نظر من پایان قدرت سیاسی آقای هاشمی بعد از انتخابات و خطبه‌ای که ایشان خواند و از جنبش اعتراضی تا حدودی حمایت کرد، کلید خورد و به نظر می‌رسد تلاش برای برکناری ایشان از خطبه‌های نماز جمعه، یک گام خیلی مهم بود. بعد هم محدود کردن قدرت ایشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دانشگاه آزاد و طبعاً در مجلس خبرگان گام‌های بعدی است که به زودی ما شاهد آن خواهیم بود. به دلیل اینکه رأس نظام یعنی آقای خامنه‌ای هم با این حذف و محدودتر کردن آقای هاشمی علی‌الظاهر موافق است ولی این پروژه با شیب ملایم دارد پیش می‌رود.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG