لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

تجمع اعتراضی در مقابل سفارت فرانسه در تهران


شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی، «خانواده‌های قربانیان ترور سازمان مجاهدین» معرفی شده‌اند
شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی، «خانواده‌های قربانیان ترور سازمان مجاهدین» معرفی شده‌اند
در حالی که دولت فرانسه اعلام کرده نسبت به توافق مقدماتی برای حذف نام سازمان مجاهدین از فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا فرجام‌خواهی می‌کند، صدها ایرانی معترض به احتمال حذف مجاهدین از فهرست سیاه اروپا، روز یکشنبه اقدام به برپایی تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت فرانسه در تهران کردند.

خبرگزاری‌های داخلی این افراد را «اعضای خانواده قربانیان ترور سازمان مجاهدین» معرفی کردند.

این تجمع اعتراض‌آمیز پس از آن صورت گرفت که روز جمعه شماری از دیپلمات‌های اروپایی از توافق مقدماتی اعضای اتحادیه اروپا برای حذف نام سازمان مجاهدین خلق ایران از فهرست سازمان‌های تروریستی خبر دادند.

این تصمیم که باید در نشست روز دوشنبه وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو این اتحادیه به تأیید نهایی برسد، مورد اعتراض فرانسه قرار گرفته است.

با این حال بر اساس گزارش‌ها شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراض‌آمیز علاوه بر شعار «مرگ بر منافق» عنوانی که در ایران برای نام بردن از سازمان مجاهدین خلق استفاده می‌شود، شعارهایی نیز بر ضد اتحادیه اروپا و نیکولا سرکوزی رییس جمهوری فرانسه سر دادند.

توافق مقدماتی نمایندگان اتحادیه اروپا برای حذف نام سازمان مجاهدین از لیست سیاه این اتحادیه پس از آن صورت گرفت که دادگاهی در لوکزامبورگ اواسط آذرماه برای سومین بار تصمیم اتحادیه اروپا به مسدود کردن اموال سازمان مجاهدین خلق را، که در فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه قرار دارد، اشتباه خواند.

در این فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا که روز پنجشنبه جدیدترین نسخه آن برای تأیید وزیران خارجه ۲۷ کشور عضو این اتحادیه تهیه شده است، گروه‌هایی چون حماس و ببرهای تامیلِ سریلانکا قرار دارند که تمام دارایی‌هایشان در اروپا مسدود شده است.

توافق مقدماتی کشورهای اروپایی برای حذف نام سازمان مجاهدین از فهرست سیاه در حالی به دست آمده است که کاندولیزا رایس، وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا، اواخر دی‌ماه در یکی از آخرین تصمیمات خود در دولت جرج بوش بار دیگر مجاهدین خلق را سازمانی تروریستی معرفی کرد.

فرانسه نیز که در شش ماهه دوم سال ۲۰۰۸ ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده داشت، اعلام کرد که با اقامه دعوا در دادگاهی اروپایی خواستار آن شده است که این تصمیم تغییر کرده و سازمان مجاهدین «در فهرست گروه‌های تروریستی باقی بماند»

تصمیم اتحادیه اروپا برای قرار دادن نام سازمان مجاهدین خلق در فهرست گروه‌های تروریستی در سال ۲۰۰۲ مبتنی براقداماتی بود که پس از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ برای احترام به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در پیش گرفته شد. طبق این قطعنامه، اعضای سازمان ملل متحد به قطع هرگونه کمک مالی به گروه‌های تروریستی ملزم شدند.

سازمان مجاهدین خلق انکار می‌کند که سازمانی تروریستی است و شش سال است که در دادگاه‌های اروپا «به دنبال اعاده حیثیت از خود» است.

خبرگزاری رویترز به نقل از کارشناسان می‌گوید به سختی می‌توان گفت که سازمان مجاهدین خلق از چه میزان حمایت در داخل ایران برخوردار است، اما می‌افزاید بسیاری از مردم ایران به دلیل جانبداری این سازمان از صدام حسین در خلال جنگ عراق و ایران با این سازمان مخالف هستند.
XS
SM
MD
LG