لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۴

آیت‌الله مکارم شیرازی: آمارهای دولتی با واقعیت مطابقت ندارد


آیت‌الله مکارم شیرازی
آیت‌الله مکارم شیرازی
آیت الله مکارم شیرازی، روز جمعه در نماز عید فطر شهر قم آمارهای دولتی درباره نرخ تورم را به چالش کشید و آنها را دور از واقعیت دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله مکارم شیرازی، با انتقاد از «عدم تطابق آمارها با واقعیات» گفت: «دائما آمارهای مربوط به کاهش تورم ارائه می‌شود اما این برخلاف چیزی است که مردم با چشم خود می‌بینند.»

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: «وقتی آمارها با واقعیات تطابق نداشته باشند، مردم به واقعیت بدبین نمی‌شوند بلکه اعتماد خود را به آمارهای دولتی از دست می‌دهند.»

آیت الله مکارم شیرازی در حالی از غیر واقعی بودن آمارهای دولتی سخن گفته است که پیشتر آیت‌ الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در ۲۷ مرداد ماه امسال گوشزد کرده بود که کسی به آمارهای دولتی خرده نگیرد.

آیت الله خامنه‌ای با انتقاد از «زیر سؤال بردن بی‌دلیل آمارهای ارائه شده از سوی دستگاه‌های مسئول»، تصریح کرده بود: «باید از این گونه کارهایی که اعتماد مردم را تضعیف می‌کند، خودداری کرد.»

آیت الله خامنه‌ای در این تاریخ همچنین گفته بود: «دشمن درصدد بی‌اعتماد کردن مردم به مسئولان است و هیچکس نباید به گونه‌ای سخن بگوید که مردم به دولت، مجلس و قوه قضایی بدبین شوند.»

با این حال این تنها آیت الله مکارم شیرازی نبوده است که نسبت به آمارهای داده شده از سوی دولت درباره تورم ابراز تردید کرده است.

بانک مرکزی ایران روز یکشنبه ۱۴ شهریور نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به پایان مردادماه امسال را ۸.۸ درصد اعلام کرد؛ بانک مرکزی همچنین اعلام کرد با توجه به اینکه نرخ تورم در تیر ماه ۱۳۸۹ برابر با۹.۱ درصد بوده است، روند نرخ تورم در ایران نزولی بوده است.

در واکنش به اعلام این نرخ تورم، گروهی از نمایندگان مجلس نسبت به دقیق بودن و روش‌های محاسبه تورم از سوی بانک مرکزی ابراز تردید کرده و گروهی دیگر نیز کاهش نرخ تورم را ناشی از «رکورد» اقتصادی دانسته‌اند.

در همین زمینه، کمیسیون اقتصادی مجلس، محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، را در اواخر مرداد ماه به مجلس دعوت کرد تا درباره نحوه محاسبه نرخ تورم به این کمیسیون توضیح دهد.

پیمان فروزش، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با زیر سئوال بردن نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی، اعلام این رقم را «تنها برای رفع تکلیف» خوانده که به گفته او با «واقعیت‌ها همخوانی ندارد.»

این نماینده مجلس افزود: «آنچه از شواهد و قرائن مشخص است این مرجع، تعیین نرخ تورم را براساس کالاهای کنترل شده انجام می‌دهد که همین امر میان رقم‌های اعلامی با احساسات مردم و نظر سایر کارشناسان فاصله جدی و معنی داری انداخته است.»

کاظم دلخوش، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اعلام نرخ تورم ۸.۸ را برای «کاربرد داخلی» دانسته و آن را بیانگر «واقعیات» جامعه ارزیابی نمی‌کند.

این نماینده مجلس با انتقاد از این آمار گفت: «اینها تورم را براساس ۳۰۰ قلم کالا محاسبه می‌کنند که شاید شامل قیمت استکان و نعلبکی هم بشود. ضمن اینکه این سبد اخیراً محدودتر هم شده است.»

موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، درمقابل با درست دانستن نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی، تاکید می‌کند که کاهش تورم با «رکود» اقتصادی کشور در ارتباط است.

موسی‌ الرضا با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی می‌گوید: «رکود اقتصادی و افزایش بیکاری با کاهش نرخ تورم حل نمی‌شوند بلکه اینها یک مجموعه مولفه‌ها هستند که می‌بایست با هم مدنظر قرار گیرند.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس،‌تصریح کرد: «در حال حاضر وقتی مردم پولی برای خرید کالا ندارند میزان تقاضا در برابر عرضه کم شده که این امر توجیه گر ادعای بانک مرکزی است.»

در همین حال حیدر مستخدمین حسینی، از معاونان پیشین بانک مرکزی نیز سیاست‌های مالی و اقتصادی دولت را منجر به رکورد دانسته است که به گفته او کاهش نرخ تورم هم ازپیامدهای آن است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «در چند سال اخیر نرخ به گونه‌ای تنظیم شده كه ركود را تشویق می‌كند و این امر آگاهانه بوده است به دلیل اینكه هدف اصلی كاهش تورم بوده است.»

حیدر مستخدمین حسینی تصریح کرد: «كاهش تورم در شرایط ركود هنر نیست. ... هنر باید این باشد كه اقتصاد را به سمت رونق بكشانند، آن وقت در شرایط رونق، تورم را كنترل كنند نه اینكه اقتصاد را به سمت ركود برده و واحد تولیدی و صنعتی محصولش را در انبار نگه دارد.»
XS
SM
MD
LG