لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

موانع کمک بین‌المللی به زلزله‌زدگان ایران


روز سه شنبه اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای کمک به زلزله زدگان در ایران اعلام کرد. پیش از آن نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا موضوع مشابهی را مطرح کرده بود.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که برخی از شهروندان ایرانی ساکن کشورهای اروپایی و آمریکا از مانع تحریم برای ارسالی کمک‌های مالی خود به ایران خبر داده‌اند.
کمیسیون واکنش به بحران و امور بشردوستانه اتحادیه اروپا، اعلام کرد که به دقت اوضاع در ایران را پس از رخ دادن زلزله های آذربایجان شرقی دنبال می کند. در همین راستا این کمیسیون آمادگی خود را برای کمک نیز اعلام کرده است. این در حالی است که اعلام نشده است که اتحادیه اروپا آماده کمک در چه زمینه هایی است.

این اولین بار پس از اعمال تحریم های سخت بر ایران است که چنین حادثه ای رخ می دهد،‌و هم اکنون بسیاری از کسانی که بیرون از ایران در صدد فرستادن کمک مالی به زلزله زدگان هستند، ولی نمی دانند چگونه موانع سر راهشان را پشت سر بگذارند.
معاون سخنگوی کاترین اشتون در پاسخ به سوال رادیو فردا در اینباره در ایمیلی نوشت «انتقال پول به ایران، اگر به افرادی که شامل تحریمها هستند یا بانکهای مورد تحریم نباشد قانونی است. البته او افزوده که حتی برای افراد مورد تحریم هم در شرایط خاص بشردوستانه ممکن است استثنا قائل شوند».
سباستیان برابانت، دراینباره افزوده است «اگرچه محدودیتهایی برای ارتباط مالی با ایران وجود دارد، اما در شرایطی که این انتقال پول برای موارد غذایی، بهداشتی و پزشکی و یا اعمال بشردوستانه باشد، بدون دریافت مجوز انجام پذیر است و تنها در صورتیکه مبلغ بیشتر از ده هزار یورو باشد، باید از کشور عضو اتحادیه اروپا مجوز دریافت شود».

این موضوع درحالی مطرح می شود که یک بانک اروپایی، در پاسخ به سوال رادیو فردا دراینباره گفت «تضمینی برای انجام این انتقال پول وجود ندارد». به نظر می رسد این قانون اتحادیه اروپا، باید با قوانین ۲۷ کشور عضو نیز منطبق شود.
اما در آمریکا این موضوع شکل دیگری به خود گرفته است. پس از آنکه روز دوشنبه ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که شهروندان این کشور می‌توانند بدون اخذ مجوز برای کمک به زلزله زدگان مواد غذایی و دارو ارسال کنند، ائتلافی از گروه‌های ایرانی آمریکایی در نامه ای خطاب به دفتر کنترل سرمایه های خارجی (OFAC) خواستار اقدام فوری این دفتر برای کمک به زلزله‌زدگان در ایران شدند.

لینک مستقیم

این هشت گروه از جمله، شورای ملی ایرانیان آمریکایی‌ها، اتحاد برای ایران، هوار (از گروه‌های مخالف جنگ و تحریم)‌ و بنیاد کودک، در این نامه از این دفتر تحت نظارت وزارت خزانه‌داری آمریکا خواسته‌اند تا روند اعطای مجوز به سازمان‌های فعال در زمینه کمک به زلزله‌زدگان تسریع شود. آنها همچنین از (OFAC) خواسته‌اند تا راهنمای مؤسسات مالی داخلی و خارجی در آمریکا باشد تا نقل و انتقالات مالی مردمی که می‌خواهند از آمریکا به زلزله‌زدگان کمک کنند را تسهیل کند.
حال دفتر کنترل سرمایه های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا ضمن تسلیت به مردم ایران، اعلام کرده که آماده کمک در این زمینه است. این دفتر در اطلاعیه‌ای که برای روشن شدن، نحوه خدماتش ارائه داده، اعلام کرده که به غیر از مواد غذایی و دارو که در چنین زمانی، از قوانین تحریم معاف می شوند، برای فرستادن پول، که جنبه خیریه دارد،‌نیاز به مجوز است که این دفتر در شرایط اضطراری کنونی برای بررسی مجوز، اولویت را به این درخواست کنندگان خواهد داد.

اما همچنان یکی از مواردی که ائتلاف ایرانی آمریکایی ها خواستار آن هستند پاسخ داده نشده است. پیمان رئوفی، رئیس بنیاد کودک، یکی از بنیادهای امضاکننده نامه به (OFAC) به رادیو فردا می‌گوید که آنها از دولت باراک اوباما می‌خواهند تا همانند جورج بوش در سال ۲۰۰۳ و وقوع زلزله بم، حکمی صادر کند تا رساندن کمک‌ها به ایران به‌طور کلی تسهیل شود.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG