لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

اخبار ضد و نقیض درباره توقیف روزنامه ایران


صفحه نخست روزنامه ایران منتشرشده در روز یکشنبه، دوازدهم خردادماه سال ۹۲
صفحه نخست روزنامه ایران منتشرشده در روز یکشنبه، دوازدهم خردادماه سال ۹۲
خبرگزاری‌های ایران، روز یکشنبه، ۱۲ خردادماه، از توقیف روزنامه ایران، روزنامه دولت به مدت شش ماه خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری مهر، دادگاه کیفری استان تهران پس از محاکمه مدیرمسئول روزنامه ایران، حکم به توقیف موقت شش ماهه این روزنامه داد.
خبرگزاری ایسنا، توقیف شش ماهه روزنامه دولت را بر اساس رأی هیئت نظارت بر مطبوعات اعلام کرده است. به گزارش ایسنا، دلیل این اقدام انتشار مطالب تفرقه‌افکن اعلام شده است.

به نوشته خبرگزاری فارس،‌ پرونده حکم توقف انتشار روزنامه ایران مربوط به شکایتی بوده که در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری، بررسی شده و هیئت‌منصفه دادگاه، مدیر مسئول روزنامه را مجرم تشخیص داده است که به واسطه آن دادگاه حکم توقیف ۶ماهه روزنامه صادر کرده است.
بر این اساس، صدور این حکم دادگاه، به این معنی نخواهد بود که روزنامه ایران از فردا منتشر نخواهد شد و مدیران روزنامه تا یک ماه فرصت خواهند داشت تا به این حکم اعتراض کنند.

در همین حال، محمد جعفر محمدزاده، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و گو با ایسنا، تاکید کرده که هیئت نظارت بر مطبوعات هیچ جلسه‌ای در این باره تشکیل نداده و حکمی نیز مبنی بر توقیف روزنامه «ایران» صادر نکرده است.

مجید امیدی شهرکی، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، درباره خبر توقیف روزنامه ایران به ایسنا گفته: «خبر رسمی این اقدام هنوز به ما اعلام نشده است.»
او با بیان این که اصولاً پیش از توقیف روزنامه، به مسوولان آن اطلاع رسمی داده می‌شود، افزود: «ما خبر توقیف روزنامه ایران را از طریق رسانه‌ها به شکل غیررسمی شنیده‌ایم.»
آقای امیدی شهرکی درباره هم‌زمانی انتشار خبر توقیف روزنامه دولت در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفته، «در این شرایط، رخ دادن هیچ اتفاقی بعید نیست.»

بر اساس گزارش مهر، یکشنبه گذشته، ۵ خردادماه، مدیرمسئول روزنامه ایران در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد. بر اساس کیفرخواست، اتهام مدیرمسئول روزنامه ایران نشر مطالب خلاف واقع بوده که در این پرونده مدعی‌العموم اعلام جرم کرده بود.

آقای محمدزاده نیز منشأ انتشار خبر توقیف شش ماهه روزنامه ایران را حکم در دادگاهی عنوان کرده که به گفته او پنجم خردادماه ۹۲ با حضور هیئت‌منصفه مطبوعات برگزار شد و روزنامه «ایران» را درباره شکایت مدعی‌العموم که در گذشته مطرح شده بود، مجرم شناخت.
به گفته معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این حکم علی‌القاعده برابر موازین قانونی یک ماه مهلت برای اعتراض دارد و چون حکم دادستانی و هیئت نظارت بر مطبوعات مبنی بر توقیف این روزنامه وجود ندارد، روزنامه «ایران» می‌تواند به انتشار خود ادامه دهد.
پیش از این علی اکبر جوانفکر، مدیر موسسه مطبوعاتی ایران و مشاور مطبوعات محمود احمدی نژاد در آبان ماه سال ۹۰، به اتهام نشر مطالب خلاف موازین اسلامی و انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی در مجموع به یک سال زندان و همچنین سه سال محرومیت از فعالیت‌های مطبوعاتی محکوم شد.
برخی سایت‌ها توقیف شش ماهه روزنامه ایران را به انتشار مطلبی تحت عنوان «توپخانه‌های سیاسی در کجا مستقر هستند!؟» مرتبط می‌دانند که در صفحه سوم این روزنامه در تاریخ ۱۹ مهرماه سال ۹۰، منتشر شد و نویسنده در آن مطلب به «بررسی مواضع و تحرکات» علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پرداخته بود.
پیش از این در اسفندماه سال ۹۰، ویژه نامه روزنامه ایران که با موضع طرح سؤال از محمود احمدی‌نژاد در مجلس منتشر شده بود، پیش از توزیع توقیف شده بود.
روزنامه ایران، روزنامه وابسته به دولت است که در یک سال گذشته موضع‌گیری‌های تندی علیه مخالفان دولت محمود احمدی‌نژاد داشته است.
در روزنامه ایران که روز یکشنبه ۱۲ خردادماه به چاپ رسید، یادداشتی با عنوان «صحنه ای به نفع عالیجناب» به قلم سعید یوسفی‌پور منتشر شده است که در آن یادداشت، یادداشت نویس تاکید کرده که همگی ۸ نامزد فعلی انتخابات ریاست‌جمهوری فارغ از تفاوت‌های ظاهری و تعلقات گروهی، در انتقاد از عملکرد دولت محمود احمدی نژاد و بی‌علاقگی به نقد جریان پرنفوذ و پر طمطراق مخالفان دولت، مشترک دانسته است.
یادداشت نویس ایران، در ادامه یادداشت خود نوشته است که بیش از شش نامزد این انتخابات به نوعی همکار، ادامه دهنده راه، یار و دوست دیرین هاشمی رفسنجانی خوانده است.
آقای یوسفی‌پور، در ادامه یادداشت خود بدون نام آوردن از شورای نگهبان، نوشته است: «نامزد شدن هاشمی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری کمک شایانی به برخی تصمیم گیران کرد تا نامزد مد نظر دولت را راحت‌تر از میدان حذف کنند.»
روزنامه ایران در زمان دولت محمد خاتمی در سال ۸۵ نیز به دلیل انتشار کاریکاتوری که اعتراض شماری از اهالی استان‌های ترک‌زبان را به دنبال داشت به مدت یک هفته توقیف شده بود.
XS
SM
MD
LG