لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

تشدید تدابیر امنیتی در مصر در سالگرد «قیام» علیه حسنی مبارک


از رویارویی‌های پیشین پلیس مصر با هواداران اخوان‌المسلمین
از رویارویی‌های پیشین پلیس مصر با هواداران اخوان‌المسلمین

در چهارمین سالگرد «قیام» در مصر که به سرنگونی حکومت حسنی مبارک انجامید، تدابیر امنیتی به‌ویژه در قاهره و اسکندریه تشدید شده‌است. گزارش‌ها حاکی از کشته شدن یک تظاهرکننده در روز یک‌شنبه است.

احزاب اسلام‌گرا، هواداران اخوان المسلمین و فعالان چپ از مردم دعوت کرده بودند روز یکشنبه ۲۵ ژانویه به خیابان‌ها بیایند، اما به گزارش خبرگزاری‌ها وزارت کشور مصر علیه هر نوع تجمعی هشدار داده‌است و ماموران امنیتی به‌سرعت، اندک تظاهرکنندگان را در قاهره و اسکندریه متفرق کرده‌اند و خیابان‌های منتهی به میدان «تحریر» در قاهره و چند میدان بزرگ دیگر بسته‌است.

در همین حال خبرگزاری فرانسه از کشته شدن یک تظاهرکننده اسلام‌گرا در شهر اسکندریه در روز یکشنبه خبر داده‌است. پلیس مصر می‌گوید این شخص با گلوله ساچمه‌ای کشته شده و ابتدا به سمت پلیس شلیک کرده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت کشور مصر هم اعلام کرده‌است که تعدادی بمب‌های کنار جاده‌ای را در قاهره و چند شهر دیگر کشف و خنثی کرده‌اند اما بر اثر انفجار یکی از این بمب‌ها دو مامور پلیس زخمی شده‌است.

روز شنبه هم یک فعال زن چپ‌گرا در تجمعی اعتراضی در آستانه سالگرد «انقلاب» مصر و به یاد حدود ۹۰۰ نفری که در جریان آن کشته شدند، مورد اصابت گلوله‌ای ساچمه‌ای قرار گرفت و کشته شد. معترضان پلیس را عامل تیراندازی معرفی کرده‌اند، همزمان داستانی مصر اعلام کرده‌است که تحقیقاتی در این باره آغاز شده‌است.

در پی سرنگونی حکومت حسنی مبارک، اخوان‌المسلمین به قدرت رسید و محمد مرسی، در خرداد سال ۲۰۱۲ بر سر کار آمد اما با برخاستن موج اعتراض‌های جدید علیه حکومت اسلام‌گرایان، ارتش مصر به رهبری عبدالفتاح السیسی، حدود یک سال بعد با سرنگونی محمد مرسی قدرت را به‌دست گرفت.

محمد مرسی و بسیاری از رهبران و اعضای اخوان‌المسلمین از آن زمان در حبس‌اند و اخوان‌المسلمین هم سازمانی «تروریستی» اعلام شده‌است.

فراخوان شیخ قرضاوی برای تظاهرات در مصر

به گزارش رویترز روز یکشنبه همچنین شیخ یوسف قرضاوی روحانی حامی اخوان‌المسلمین که مقیم قطر است در سخنانی بار دیگر حکومت محمد مرسی را «مشروع» خواند و از مردم مصر خواست امروز به خیابان‌ها بیایند.

تبلیغات شیخ قرضاوی علیه دولت کنونی مصر و حمایت قطر از اخوان المسلمین و حکومت مرسی، همچنین برنامه‌های شبکه عرب‌زبان تلویزیونی «الجزیره» مستقر در قطر، روابط این کشور را با مصر، عربستان، امارات متحده عربی و بحرین برای مدتی تیره کرد و این کشورها برای مدت هشت ماه سفیران خود را از «دوحه» فراخواندند تا آنکه در آبان ماه امسال در پی تلاش قطر برای بهبود روابطش با این کشورها، این سفیران به دوحه بازگشتند. اما مصر همچنان از بازگرداندن سفیرش به قطر خودداری کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز شیخ قرضاوی مدتی است که دیگر خطیب نمازهای جمعه در قطر نیست اما با انتشار بیانیه و فیلم‌های ویدیویی همچنان به حملات به دولت عبدالفتاح السیسی ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG