لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

السیسی: جنگی سخت و طولانی با «تروریست‌ها» در پیش داریم


عبدالفتاح السیسی همراه با فرماندهان ارتش
عبدالفتاح السیسی همراه با فرماندهان ارتش

دو روز بعد از حمله گروه‌های جهادی به ارتش مصر در صحرای سینا، و همزمان با «تروریست» اعلام کردن شاخه نظامی حماس در مصر، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری این کشور جنگ با گروه‌های جهادی را «نبردی سخت و شدید و طولانی‌مدت» توصیف کرد.

رئیس جمهوری مصر در سخنان تلویزیونی خود در روز شنبه، ۱۱ بهمن، افزود که ارتش مصر «شبه جریزه سینا را به تروریست‌ها واگذار نخواهد کرد.»

روز پنج‌شنبه حملات گسترده شبه نظامیان اسلام‌گرا به مقرها و مراکز ارتش و پلیس مصر در شمال صحرای سینا دست‌کم ۳۰ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

گروه «انصار بیت المقدس» که اخیرا اعلام کرد با «حکومت اسلامی» (داعش سابق)، بیعت کرده، مسئولیت آن حملات را برعهده گرفت.

عبدالفتاح السیسی در سخنانش همچنین تشکیل فرماندهی یگان نظامی «ضدتروریستی» را اعلام کرد که دایره عملیاتش را به صحرای سینا گسترش خواهد داد.

او همزمان بار دیگر اخوان المسلمین را در پشت پرده خشونت‌ها در این کشور معرفی کرد.

در پی سرنگونی حکومت محمد مرسی توسط ارتش و بروز اعتراض‌ها و خشونت‌ها، اخوان‌المسلمین در مصر سازمانی «تروریستی» اعلام و منحل شد.

روز شنبه همچنین ساعاتی پیش از سخنان رئیس جمهوری مصر، به حکم دادگاهی در قاهره شاخه نظامی حماس موسوم به «گردان‌های عزالدین قسام» سازمانی «تروریستی» اعلام شده بود.

به گفته مسئولان دادگاه، این حکم براساس شکایت یک وکیل صادر شده‌است که شاخه نظامی حماس را به دست داشتن مستقیم در عملیات تروریستی در شبه جزیره سینا و قاچاق سلاح از طریق تونل‌های مخفی در مرز رفح با غزه برای گروه‌های جهادی متهم کرده بود.

ارتش مصر می‌گوید از هنگام سرنگونی دولت محمد مرسی در تابستان ۲۰۱۳ تاکنون بیش از ۱۶۰۰ تونل را در این منطقه کشف و تخریب کرده‌است.

همزمان، مقام‌های حماس حکم دادگاه را «تصمیم خطرناک سیاسی که در خدمت اشغالگران است» خوانده‌اند.

واکنش ایران به حملات به نظامیان مصری

حملات گروه‌های جهادی در صحرای سینا به نظامیان مصری، واکنش‌هایی نیز در ایران داشته‌است.

از جمله حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز یکشنبه، ۱۲ بهمن، با «مشکوک» خواندن این حملات، گفته‌است که آن‌هایی که این حملات را انجام می‌دهند «دانسته یا ندانسته» به اسرائیل کمک می‌کنند.

او افزوده «نیروهای اسلام در صحرای سینا برای جلوگیری از تجاوز صهیونیست‌ها به سرزمین‌های اسلامی از جمله جزیره استراتژیک سینا در آنجا مستقر هستند و این نادانی است که آنها مورد حمله قرار گیرند.»

پیش از آن هم وزارت خارجه ایران در روز پنج‌شنبه حملات در شمال صحرای سینا را اقداماتی برای «مشغول کردن کشورهای اسلامی و منطقه به مسائل فرعی و دور کردن آنها از اولویت اصلی جهان اسلام که حمایت از مردم فلسطین و دفاع از قدس شریف است» توصیف کرده بود.

XS
SM
MD
LG